elektrická vrata

Aleš Filip nostromo na khnet.info
Pátek Září 30 09:58:49 CEST 2022

Dobrý den,

Máme elektrická vrata Proteco. Jsou to pojezdová vrata, široká cca 3m.
Dole je kolejnice obrácené V, po něm jezdí kolečka, nahoře to jezdí mezi
silonovýma rolnama. Dole je ozubený hřeben, za který to tahá krabice
Proteco.
V té je asynchronní motor s běhovým kondenzátorem a převodovkou. Řídí to
deska Q60S osazená ATmega328P. Když jsem se k tomu dostal, tak to někdo
opravoval, vyndal z toho běhový kondenzátor, a vrata se otevírala asi 3
roky ručně. Mě to nějak nebavilo, tak jsem k tomu připojil 10uF
kondenzátor, který se mi zdál tak asi odpovídající, dokoupil ovladače, a
celé léto to jezdilo bez problému.

Teď, když se ochladilo, tak se vrata začala po ránu zastavovat. V návodu
jsem zjistil, že se tam dá nastavit "Síla motoru" v rozmezí 6-19.
Doporučeno 16.
Když změním hodnotu, tak vrata jedou stejnou rychlostí, ale při
nastavení nižší hodnoty vrata rukou bez problému zastavím.
Není mi jasné:
1. Jak ten motor může být řízený? Nějakou změnou frekvence, nebo jenom
spínáním v určité části sinusovky? Nebo to jenom kontroluje proud
motoru, a v případě přibrždění to vypne?
2. K čemu je to nastavování síly dobré? Proč ten motor nejede prostě naplno?

Teď jsem tam nstavil maximum, aby se vrata v zimě, a případně ve sněhu
nezastavovala.

S pozdravem,

--
  Aleš Filip