Re: Poyntingův vektor - historické obrázky

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Září 21 10:56:06 CEST 2022

Ja by som to skor skusil dat do nejakych spolocensko-ekonomickych
suvislosti:

- priekopnicke Volta/Ampere obdobie suvisi s encyklopedistami, Francuzskou
Revoluciou, sustavou SI apod. (daju sa najst paralely trebars aj v
matematike a chemii a vseobecne v technike)

- aktivity okolo toho transatlantickeho kabla, co uz nie su primarne objavy
ale ich pretavenie do pociatocnych praktickych veci

- obdobie sirokej komercionalizacie, z coho su zrejme snahy o elektricke
svetlo (ktore treba zdoraznit ze skutocne zmenilo svet), ale trebars je
tam spomenuty Ferranti ktory priamo suvisi s obdobim rozsiahlej
elektrifikacie a nahrady pary v anglickom textilnom priemysle na vrchole
priemyselnej revolucie (nie nahodou posobil v Manchestri).

- na konci je naznacene obdobie "fundamentalnych objavov", ktora suvisi so
zlatou erou fyziky na zaciatku 20.st.

Z pohladu praktickeho pouzitia sa na to da hladiet aj ako na tri vetvy -
"silovu", "komunikacnu" a "bezdrotovo-elektromagneticku" (ktora
pochopitelne prisla o nieco neskor).

--

Este v lokalpatriotickom okienku by som okrem Divisa spomenul aj Jedlika a
Krizika. Ich spolocnym menovatelom je provincionalizmus a nasledny maly

wek