Re: Velikost solárních panelů

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pondělí Září 5 15:13:55 CEST 2022

Už jsem měl příspěvek dvakrát rozepsaný, dvakrát jsem jej smazal, ale
nakonec mi to nedalo a napíšu to potřetí.

Fyzika je neúprosná a vedení tepla materiálem prostě funguje tak, že z
léta na zimu si prostě v zemním kolektoru moc tepla neschováte. Metrová
kamenná zeď je kupodivu výpočtově velmi podobná metr hlubokému plošnému
kolektoru.

Ano, pokud v létě budete klimatizovat nebo jinak ochlazovat tepelným
čerpadlem obytný prostor, dává smysl využít principu tepelného čerpadla
a ohřívat přitom vrt. To je hluboko, vrt se zregeneruje a náklady na
elektřinu a opotřebení stroje budou podobné jako u klasické klimatizace.
Velmi podobně to bude asi fungovat u zemního kolektoru. Púrostě když už
ta klimatizace běží, je jedno, jestli ohřeve vzduch nebo vrt.

Pokud ovšem chcete využít letní energii "zdarma" a jen tak si přihřívat
zemní kolektor, bude to podle mého odhadu silně neekonomické, protože ta
energie nikdy nebude zdarma, budou tam fixní náklady na ty kolektory,
variabilní náklady na údržbu a očistu a skoro dvojnásobné náklady na
opotřebení a tedy životnosti stroje oproti pouze zimnímu provozu.

To už se podle mého názoru vyplatí investovat do lepšího a hlubšího
vrtu. Vaše modelová situace, kdy vrchních 70 metrů vrtu nefunguje, mě
vede k myšlence prostě vyvrtat vrt například 150 metrů hluboký, abyste
měl místo 30 aktivních metrů 80 aktivních metrů. Jasně, je to o několik
desítek tisíc dražší, je nutné sehnat povolení, ale určitě to vyjde
výhodněji než dělat rovnák na ohejbák a dotápět krátký vrt.

Stejně tak není možné, abyste neměl volbu mezi nezatepleným barákem a
zateplením za milion. Pokud dobře, ale opravdu dobře, zateplíte
vodorovné konstrukce, případně kontrukce svislé bez oken, typicky
severní štítová stěna u bytovky, vyjde to finančně o mnoho lépe a
výsledek bude citelný. Ještě lepší bude ovšem změna chování. Příbuzná
žije v nově zateplené bytovce a očekává výraznou úsporu na energiích.
Jenomže je zvyklá spát v létě v zimě u ventilačky. Už to ani nezkouším
vysvětlovat. Stejně jako se nepokouším vysvětlovat, že v rozumně
zatepleném baráku nemá smysl řešit denní teplotní režimy, když v zimě
(byli jsme na horách) za 24 hodin klesne teplota o cca 1,5 st.C. Časová
konstanta rozumně zatepleného prostoru je delší než denní regulace,
pokud do toho nikdo neháže vidle otevřenými dveřmi, ventilačkami a
jinými dírami do systému.

Standa