Dvojčinný flyback vs rezonanční (polo)most

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Říjen 28 22:29:04 CEST 2022

Dobrý den všem,

mějme 12 V, resp. Li-pol 3S a VN trafo k CO2 laseru, které má
integrovaný zdvojovač. Pro správnou funkci je tedy potřeba, aby se na
primáru oběvovalo 100-200 V v obou polaritách. Naštěstí mi stačí cca 40
W, tedy necelých 20 % nominálního výkonu trafa. Nabízí se celkem 3 řešení:

1. Předřadit tomu step-up a zbytek udělat jako na 230
- To se mi nechce, bylo by to buď trafo navíc, nebo by měl moc velkej
poměr za cca stejných podmínek, jako ve 2
2. Udělat dvojčinný flyback
- Účinnost zhoršena velkým poměrem nabíjecího a vybíjecího napětí
primáru a sériovou diodou.
3. Rezonanční Hmost, nebo polomost
- Účinnost zhoršena vysokým podílem jalového výkonu

Řešení 2 by mohlo vypadatcca takto:
(sem patří obrázek se schematem)

- Horní P-MOSFETy se používají jen ke střídání, která strana má nahoře
+, jsou na malé napětí a buzené bez nároku na rychlost.
- Dolní fungují jako 2 flybacky v diskontinuálním režimu, tedy zapnout,
počkat na dosažení požadovaného proudu, vypnout, počkat na zánik proudu.
Jen po tomto kroku nenásleduje opakování, ale přepnutí horních
tranzistorů a pokračuje se na druhé straně.

Je pro dvojčinný flyback nějaký standardní název?
Není v mé verzi chyba?
Je nějaký jiný způsob jeho řešení?

Jaké řešení (1/2/3/jiné) byste volili?
Nějaké další poznámky?