Re: Zcela triviální snížení jasu LEDky

Pátek Květen 13 23:14:02 CEST 2022

Možná bych věděl. V dobách, kdy jsme dělali pro rozhlas hodiny se
svítícíma ručičkama, segmenty ručiček bylo potřeba poskládat do formy a
přelepit páskou. Pak se dal segment 10 ledek osadit do desky jako jedna
součástka.
https://vaelektronik.cz/fotky/hodiny.jpg
https://vaelektronik.cz/fotky/hodiny1.jpg
Byly tam placaté ledky, poměrně vysoké a aby svítily z celé plochy
rovnoměrně, byl čip utopený až dole. Takže pouzdro fungovalo jako světlovod.

Kontrolní otázka - co se stalo, když jsem ledky přelepil černou
plastovou fólií, aby pouzdro nesvítilo do stran, ale aby svítila jen
vrchní plocha? Skoro to nesvítilo. Od určitého úhlu už nastává totální
odraz od rozhraní pouzdro - vzduch. Když tam je místo vzduchu nalepená
černá páska, světlo se neodrazí, ale pohltí. Světlo, které se od čipu
dostane přímo, bez odrazů, tvoří výrazně menší část. Tak jsme ledky
museli polepovat hliníkovou fólií.

Takže bych čekal, že když na tu vaší ledku nasadím kroužek ze smrštivé
bužírky, jas taky klesne.

Anděl