BLDC motor

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Červen 10 15:02:28 CEST 2022

Taky mám pocit, že jsem někde nějaké zdůvodnění četl, ale teď jsem ho
nenašel.
Jestli ono nejde až v první řadě třeba o peníze? Nevím.

Řízení BLDC/BLAC/PMSM je obecně složitější než základní řízení
asynchronního motoru.
Píšu "základní řízení", protože i na asynchronu se dá vyřádit a udělat
tam velmi kvalitní řízení.
A tím ho moct řídit skoro tak dobře jako jsou běžně řízené PMSM. ;-)

Vzhledem k tomu, že BLDC má snad skoro všechny vlastnosti lepší (kromě
ceny a možná
spolehlivosti), tak bych asi do auta chtěl to BLDC.
Ne nadarmo do náročných aplikací na přesnost (serva) se prakticky dneska
nic jiného nepoužívá.

Tou spolehlivostní myslím, že je ten synchronní pohon přece jen
složitější. A teoreticky jsou
permanentní magnety (aspoň teoreticky) ohrožené i demagnetizací třeba
vysokou teplotou.

Mně osobně by se třeba nejvíc líbil synchronní motor s buzeným rotorem.
Sice má navíc
drobný odběr pro buzení, ale nehrozí u něho degradace magnetů a hlavně
ty magnety
nepotřebuje (potřebné suroviny má dneska světově pod palcem většinově Čína).
A navíc myslím stále platí, že ještě nikdo nedokázal udělat tak silný
permanentní magnet,
jaký je možné udělat elektromagnet (v daném rozměru a hmotnosti).
Kromě toho s možností budit rotor i stator jsou možnosti naprosto
přesného řízení neomezené.
Sice je třeba zajistit přenos buzení rotoru rotačním sběračem. Ale
protože se jedná jenom
o hladké kroužky a ne o komutátor, tak tady problém s životností moc nebývá.

PL