OT: soláry a solární ohřev vody

Neděle Červen 5 11:13:40 CEST 2022

Ve svých úvahách o solárech neustále váhám, jaké řešení je pro mě
optimální. Poslanci sice odhlasovali "nový energetický zákon", ale ve
skutečnosti to byla jen jakási novela a vynález ČEZu, měření spotřeby po
fázích, nechali. Také vláda před volbama slibovala, že lidi budou moct
elektřinu prodávat. Zatím u "virtuální baterie" platí, jestli jsem to
dobře pochopil, že co dodám navíc proti své roční spotřebě, dodávám jim
zadarmo. Sice máme net metering, ale měření po fázích vede buď k nákupu
(podstatně dražšího) nesymetrického měniče, nebo všechno soustředit do
jedné fáze. Takže uvažuju, co a jak kombinovat, aby to bylo účelné a
ekonomické. Spotřebu za rok mám 4 MWh, z toho 2 MWh tvoří spotřeba TČ.

Zatím mám na střeše jeden 100W CIS panel, ze kterého svítím. Jeden měnič
(MPPT) 70/12V pro nabíjení baterie (stará NiCd 12V 360 Ah) a druhý měnič
12/36V pro LED osvětlení domu. DC napájení jednoduše řeší kombinaci
napájení ze sítě a sz baterky s vyloučením přetoků. Uvažuju pořídit
měnič 12/230V cca 1 KW a připojit ho na fázi, kde jsou zásuvky obyvák +
pracovna (počítač, páječka, občas televize - moc energie zase
nespotřebuju) a taky na to připojit ledničku. Jenže se obávám, že stará
baterka už může mít s proudem 80A problémy. Takže bych celý systém
modernizoval a posílil. Místo CIS panelu křemíkový cca 400W, baterku
LiFePO4 24V 100 Ah a to už by mi utáhlo mojí běžnou spotřebu mimo
velkých spotřebičů (vařič, pračka, myčka), na které by už měnič nestačil.

Pak zvlášť udělat (někdy, časem) "velkou" FVE cca 4 KWp. Už jen s
měničem do sítě, bez baterky. Tam bych si přes virtuální baterii ČEZu
přes léto nadělal energii pro TČ na zimu. Nemám ambice hrát si na
ostrovního solárníka, když vím, že bez té sítě to nejde. TČ má sice jen
1,4 KW, ale pro rozběhový proud cca 3x15A bych už potřeboval velký měnič
a velkou baterku. Síť mi dá potřebnou stabilitu. Protože minimálně
polovinu spotřeby (kompresor TČ) mám trojfázovou, nevadilo by mi tolik
ani to měření po fázích.

Myslím si, že kombinace toho malého systému pro okamžitou spotřebu a
většího pro dlouhodobou "akumulaci" vyjde podstatně levněji a malá
baterie mi úplně stačí.

Otázka je, čím ohřívat vodu. Mám připravený ohřev bojleru z TČ přes
výměník, ale ještě jsem to nezprovoznil a bojler ohřívám elektřinou.
Sice je dnes moderní ohřívat vodu v bojleru z FVE, ale myslím že
kolektor pro ohřev vody vyjde levněji a tak uvažuju o klasickém řešení.
Regulus má pro ohřev vody kolektor KPS1 za 10710 Kč (asi 13000 s DPH) s
výkonem 1481W. To by mělo stačit ne jen na ohřev bojleru, ale mohl bych
s tím na jaře a na podzim přihřívat i topení. Mám podlahovku a i když
teď už bylo venku dost teplo, v izolovaném baráku bylo pořád ještě zima
a hlavně je tady pořád ještě studená podlaha. Myslím, že i tak malý
výkon by tomu dokázal výrazně pomoct.

Máte někdo zkušenosti s panelem pro ohřev vody? Jestli stačí tahat to
PEx hadicema, nebo jsou potřeba měděné trubky? Co se děje v trubkách,
když se panel nechá přehřát, naplní se párou (v tomto stavu má 190
stupňů) a pak se čerpadlo zapne?  Tlakové a teplotní rázy? V provozním
stavu by měla být teplota vody do 60 st (bojler), případně do 35 st.
(podlahovka).

Nebo je na celé koncepci něco úplně zásadně špatně?

Anděl