Solár - částečné zastínění panelu, revizák

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Červenec 1 15:26:55 CEST 2022

Měl jsem dneska doma na obhlídce člověka od firmy, co instalují soláry
na klíč.
V oblasti elektro to moc velký odborník nebyl.

Mám na střeše zábradlí, které může vrhat malý stín na případné budoucí
panely.
Ten stín není velký, zábradlí je velmi řídké z jeklu 30x30mm.
Ten chlap tvrdil, že jakékoli (i velmi malé) zastínění panelu dramaticky
degraduje
výkon elektrárny. Až někam skoro k nule.
Což mi přijde jako ptákovina.

Kdo máte prakticky nasazený solár s více panely sériově - mohli byste k tomu
prosím napsat slovo z praxe? Máte to vyzkoušené?
Případně pokud ne - byl by prosím někdo ochotný udělat rychlý pokus a
zastínit
na chvíli třeba kusem papundeklu tak 10-15% plochy panelu?
Všechny měniče asi mají nějaký diagnostický SW, takže změření poklesu výkonu
by snad mohlo být snadné.

A pak dotaz k revizákům. Je revizák jako revizák (pro nízké napětí, do
1000V)
nebo je nějaká kategorie jako "DC revizák" případně "solární revizák"?

Za případné informace nebo dokonce pokusy předem velice děkuji.

PL