Re: OT Čím vrtat do smaltovaného plechu

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Leden 16 16:57:29 CET 2022

Já, na rozdíl od mnoha předřečníků, s vrtáky většinou problém nemám.
U všelijakých těch marketových sad najdete písmenka HSS (High Speed
Steel), nebo i HCS (High Carbon Steel).
Pak rozhodně sáhněte po HSS.

U vrtání (ale samozřejmě i jakéhokoli jiného třískového obrábění) to
chce vhodné řezné podmínky a pokud možno i mazání a chlazení.
Takže při vrtání ocelí kapičku maziva (samozřejmě super značkového, s
certifikací NASA). Já používám M6AD nebo jiný motorový olej, který
zrovna mám doma. Případně i vyjetý.
Do hliníku a jeho slitin pak místo oleje kapku lihu. Já tam kapnu IPA,
protože ten mám kvůli elektronice doma ve velkém.

A při vrtání pak rozumné otáčky. Nebýt líný přehodit řemen nebo jinak
změnit otáčky mezi vrtáním vrtákem 1mm a 8mm.
A rozumně tlačit. Při vrtání musí vznikat špona, ne prach.
No a ideálně i možnost/schopnost broušení, ale to už je trochu vyšší
level. I když nic dramaticky složitého na tom není. Nicméně pro pár děr,
které panelákový nebastlíř potřebuje udělat, nějaké broušení většinou
vůbec není potřebné.

Zaznělo taky, že máte používat zásadně vrtáky s kobaltem a tak.
Navrtal už jsem pěknou hromadu děr, ale kobalťáků mám minimum.
Naši předkové taky pracovali s ocelí, a neměli na vrtání ani HSS.
Ano, čím kvalitnější vrták, tím víc si nechá líbit a i víc vydrží.
Ale je to jako jinde: jinou výbavu si na výměnu kol koupí autoservis, a
jinou člověk, který vymění kolo 3x za život.
Jinou elektrovýbavu si koupí vývojář elektroniky a jinou člověk, který
občas potřebuje změřit, jestli má baterka ještě napětí.
<chlubivá vložka>
Na vrtání PCB používám zásadně karbidové vrtáky. Mám odstupňované po
0.05mm, od 0.1mm do 3.2mm, u běžných průměrů minimálně po 10ks, celkem
asi 400 vrtáků. Větší díry frézuju.
</chlubivá vložka>

Docela populární jsou sady vrtáků, které občas má v akci za pár korun
Lidl. Dělají se v provedení HSS i HCS.
Ty HSS nejsou špatné. Teda - nebyly špatné. Já jednu sadu mám už mnoho
let, a dobré. Možná to už ale dneska třeba šidí, aktuální zkušenosti nemám.

A obecně: jsou lidi, kterým v rukách hoří i značkové vybavení, z
dlouhého vrtáku promptně udělají 2 krátké atd.
A pak jsou lidi, kteří dlouhodobě dělají s levným marketovým vybavením a
dělají krásné věci.
Na rukách, které ten vercajk drží, podle mě proklatě záleží.

PL