trvale nabijeni 4s NiCd 5, 70V asi neni ok ? baterka v osciloskopu tekscope THS710

Pondělí Leden 10 19:37:29 CET 2022

Indikaci nabití to nemá, protože NiCd mají hodně plochou vybíjecí
charakteristiku a v podstatě se nabití dá určit jen plné, vybito a pak
něco mezi tím. Teoreticky by trvalé přebíjení malým proudem u
hermetických NiCd nemělo vadit. Záporná elektroda je tam předimenzovaná,
aby se úplně nenabila. Na kladné po úplném nabití vzniká kyslík, ten
difunduje na zápornou a tam se katalyticky spaluje a vlastně oxiduje
zápornou hmotu, tím baterku vybíjí a přebytečná energie se mění na teplo.
Jenže starší baterce nejrychleji odchází kapacita záporné hmoty a pak je
to jinak. Na záporné při přebíjení vzniká vodík, ten se nemá kde
zreagovat. Baterka se nafukuje, sákne z ní tím tlakem elektrolyt a tím,
že z elektrolytu mizí voda, baterka se vysušuje.
Taky mám v zahradním domečku NiCd baterku trvale připojenou na solární
panel, jenže tam je všechno jinak. Nejsou to hermetické články (mám tam
10x NKDU11), při přebíjení se rozkládá voda a stačí jednou do roka
baterku dolít. Když se nabije kladná i záporná elektroda, napětí článku
vyleze až na 1,6V a tyhle baterky lze dobře provozovat i v režimu
udržování konstantního napětí. U hermetických to nejde.

Anděl