solarni panely v zime

DeeJay deejay na email.cz
Neděle Říjen 17 20:58:39 CEST 2021

Ahoj,

Já tedy nechci šířit úplné bludy, ale podle toho co máme v práci. 22 nebo možná 24kWp máme na střeše, půlka panelů na východ, půlka na západ, 2 hybridní měniče Solax X3-Hybrid-G1/G2 (spolu komunikující) a dvě sady baterií.
Měniče přes běžný elektroměr se RS 485 měří odběr firmy a podle nastavení buď nabíjí baterie nebo zásobují firmu. Myslím, že prioritně vykrývají spotřebu firmy, zbytek jde do baterií (nebo z nich) a potom by to fičelo do sítě - jenže to máme omezeno, protože dotace ty to zakazují resp. jen malá část může jít ven (logiku v tom nehledejte)
Tak či tak se navenek tváříme jako výrobna a distribuce to musela povolit, dostali jsme úplně nové měření tzv. čtyřkvatdrant elektroměr s GSM který je IMHO i průběhový a má možnost nás i vypnout, i když to relé není osazeno, je tam příprava. Měniče musí být 3fázové (pokud se chcete připojit ke gridu) S námi trochu vyjebalo nabíjení auta protože Nissan má jen jednofázovou nabíječku a ač Solaxy jsou údajně v nesouměrnosti hodně benevolenní, tak stejně jsme museli nabíjecí proud omezit tuším na 6kW. Solaxy mají ještě zálohovaný výstup v případě výpadku gridu, ale není to tak, že firma jede dál - jely by jen obvody na tenhle výstup připojené, jinak se výstup měniče při výpadku gridu musí vypnout a to se kontroluje při připojení - prostě nemůžete do vypnuté sítě pouštět proud.
Pro domácí použití je tuším povolený výkon 10kWp (tedy může být víc, ale pak to vyžaduje registraci na OTE a nějaká další povolení snad stavební, kolaudaci) Baterie IMHO nejsou třeba, ale samozřejmě to s nimi dává větší smysl.
Takže já bych pořídil pro začátek panely a hybrid měnič, baterie časem podle financí.
Ale jak říkám nejsem v tomhle úplně povolaný, nabízí to spousta firem, ti naši byli dost patlalové, byl to fakt opruz. Jen taková poznámka spousta firem nabízí elektrárnu s akumulací - jo to zní dobře - jenže to je akumulace do bojleru :-)
Výkupní ceny jsou směšné asi 90hal. za kWh - možná to teď bude víc.

Jara

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Sunday, October 17, 2021 4:07 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: solarni panely v zime

Technicky sice máte pravdu, ale... pokud si pořídím soláry s baterkou,
jeden měnič na nabíjení baterky, druhý z baterky dělá 230V a přebytky
budu dávat do sítě, vyjde mě to podstatně dráž, než jeden měnič
připojený paralelně k síti a někdy to teče do baráku a někdy ven. I když
mě teď vlastně napadá že pokud to není ten pravý net metering, asi budou
vyžadovat dva elektroměry (pro výrobu a pro spotřebu) a nejspíš mě
jakýmisi fígly s cenama donutí, že se ty dvě čísla nedají tak jednoduše
odečíst a stejně nakonec budu složitě kombinovat, co jde ze solárů a co
ze sítě. Pokud ty přebytky do sítě dávat nebudu, tu energii zahodím.
Takže lepší z toho zachovat aspoň něco.

Anděl