[trochu OT] 50 narozeniny

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Úterý Listopad 16 19:20:43 CET 2021

	Resp. přistání bylo poloautomatické, ten počítač mírně pomáhal ten sestup řídit.... A s tím dotykem lidské nohy, resp. s nastupováním zpět do modulu to byla také drobná komplikace. Nepředpokládalo se, že modul dosedne na Měsíc tak měkce. Naplánováno bylo, že se motor vypne dostatečně daleko od Měsíce, nikdo nevěděl do čeho dosedají a poškození běžícího motoru je přeci jen pravděpodobnější. Jenže NA dosedl víc než měkce a motor vypnul níže. S tím konstrukce modulu ale nepočítala, nohy na modulu mají tlumiče obdobné dnešním nárazovým strukturám na autech. Prostě ten dopad modul měly rozumně zpomalit a zároveň se zkrátit. K tomu ale nedošlo.

	Ostatně NA byl neskutečný kliďák, jako celá ta parta okolo Apolla. Po kapatultáži z LLRV se o něm dochovala pěkná historka:
"Když zhruba po hodině veškerý rozruch utichnul, astronaut Al Bean, který před pár minutami dorazil do práce, zvědavě nakouknul do kanceláře Neila Armstronga. „Právě jsem slyšel legrační fámu!“ Armstrong zvedl oči od papírů na desce svého stolu: „Jakou?“ Bean se uchichtnul: „Že prý ses musel asi před hodinou vystřelit z LLRV!“ Bean si byl jistý, že je to nesmysl, jinak by tady Armstrong úplně klidně neseděl nad papírováním. Neilova odpověď jej ale zaskočila: „Jo, ztratil jsem kontrolu a musel jsem se z té zatracené věci vystřelit.“ S těmito slovy Armstrong zase sklopil zrak k záplavě administrativní práce a šokovaný Bean vyklopýtal z jeho kanceláře."

Radek (benedikt2hw.cz)

Jakože měli z prdele kliku, že Amstrong dokázal přistát ručně? Co by asi bylo, kdyby havarovali a jestli by se vůbec lidská noha dotkla Měsíce.