Napinaci ram na SMT planzety

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 24 17:22:14 CET 2021

Když je to tu to planžetové vlákno (a nikdo se k odpovědi moc nemá), tak
trochu odbočka.

Nemáte někdo nějakou vtipnou a jednoduchou DIY konstrukci pro napínaní
nebo jiný systém upevnění planžet?
Já používám své (papírové) planžety tak, že kolem tišťáku udělám ohrádku
ze stejně tlustého cuprextitu.
Planžetu nenapínám, jenom ji na horním konci přilepím izolepou, která
jednak udržuje polohu, a druhak slouží jako pant, kolem kterého se pak
planžeta zvedne.
Přitisknou na tišťáku ji držím prstama.

Funguje to v praxi docela dobře. Ale je to příliš jednoduché a málo
sofistikované.
Tak pořád koketuju s myšlenkou udělat to nějak fajnověji.

Třeba na Hackaday teď někdo ukázal svůj systém pro vakuové upínání,
kompletně tištěný na 3Dprn.
Tiskne tam ale pro každý PCB speciální držák, což by se mi asi moc nelíbilo.
Zase je hezké, že mu ten tišťák ujede vodorovně dolů, kdežto běžně je
ten pohyb po kružnici.
https://hackaday.com/2021/12/22/stencil-vacuum-assist-helps-avoid-the-heartbreak-of-smeared-solder-paste/

Pokud napínací rám, tak jde o to, jak to napínat. Pokud jenom v ose Y,
tak by to bylo asi celkem snadné.
Pokud by se to mělo napínat v obou osách, tak už to bude trochu
komplikovanější.

PL