Zacal som stavat feritovu antenu...

balu balu na k-net.fr
Neděle Říjen 25 08:39:48 CET 2020

Material N87 ma podla datasheetu maximum strat okolo 1MHz, na 100kHz su
straty zhruba dvojnasobne ako je minimum na nizkch frekvenciach.
Absolutnu hodnotu som s inymi materialmi velmi neporovnaval

https://www.tdk-electronics.tdk.com/download/528882/71e02c7b9384de1331b3f625ce4b2123/pdf-n87.pdf

Podla clankov, ktore som studoval je optimalny pomer priemeru a dlzky
jadra ca. 20, tam ma funkcia maximum. Oproti kratkym, alebo extremne
dlhym jadram je "zosilnenie" (cez mi-efektivne) zhruba dvojnasobne,
takze efekt tam je, ale nie tak velky ako prierez a pocet zavitov.
Vzhladom na to, ze mam k dispozicii konecny pocet jadier (t.j. objem
feritu), predlzovanie jadra mi bude zmensovat prierez, preto som to
nechal kratsie. Tych 6dB sa da prinajhorsom dohnat aj zosilnovacom.

Mozem prikupit viac jadier, ale uz teraz to ma 32 kilo a tazko sa s tym
manipuluje. Preto je antena na voziku s koleckami - mobilny prijem DCF
signalu :-)

Vystupne napatie je dalej linearna funkcia prierezu a poctu zavitov.
Zacal som experimentovat s poctom zavitov. Tym, ze ma jadro obrovsky
prierez a Al materialu je pomerne vysoke, chcel som dosiahnut stav, kedy
bude mat cievka tolko zavitov, ze bude sama v rezonancii na pracovnej
frekvencii. Rezonatory s vysokou kvalitou maju pomer L/C velmi vysoko na
strane L a len velmi malu kapacitu (napr. mH a fF), co ma dalej
motivovalo skumat tymto smerom.

Je tam nejakych 200 zavitov obycajneho dratu 0.25mm^2, rozdelenych do 10
sekcii. Celkova indukcnost bola tusim okolo 25mH. Trebalo pridat len
~100pF a uz som bol na spravnej frekvencii. Nefunguje to ale uplne
optimalne, videl som ze je cely aparat citlivy na pohyb okolo a chyta
vsetok mozny bordel. Planujem pridat tienenie elektrikceho pola, verim,
ze sa to ukludni.

Z clankov som takisto vyrozumel, ze pre najvyssiu efektivitu by mala byt
cievka kratka a v strede jadra. Tam je najhomogennejsie a
najintenzivnejsie magneticke pole. Boli tam celkom divoke vztahy :-)

Mam uz dohodnuty litz-wire, rad by som to prerobil. Ak vsetko dobre
dopadne tak 240x0.05mm a 330x0.1mm. Litz ma ale ovela tensiu izolaciu,
takze predpokladam zvysenu kapacitu a menej zavitov kym sa dosiahne
rezonancia. Uvidime...

b.