uloha z elektrotechniky

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Březen 25 20:48:01 CET 2020

Ano, bohužel. Ale že na to není prostor je jen výmluva. Když se to umí,
jdou vysvětlit i souvislosti, které jsou většinou jednoduché a pro
pochopení podstaty docela podstatné. Samozřejmě většina kantorů
odpřednáší co po něm chtějí osnovy a na zbytek kašle. Jsou ale výjimky a
třeba já jsem se teprve teď v pokročilém věku díky internetu dozvěděl
pár souvislostí, které mi daly lepší obraz toho, co jsem se kdysi musel
pracně učit.
Třeba to, že Gaussova a Stokesova věta je jen zakuklené integrování per
partes (ve více dimenzích). A všechny integrální transformace jako je
Fourierova, Laplaceova atd. je opět jen zakuklené maticové násobení,
pokud pochopíte jak fungují Hilbertovy prostory. Tak jsem usoudil, že
nás to učili úplně blbě. Místo aby nám někdo vysvětlil tyhle
souvislosti, plýtvali časem na pitvání pro praktické použití poměrně
zbytečných pojmů jako je prstencové okolí bodu a rozdíl mezi Newtonovým
a Lebesgueovým integrálem, které dodnes nechápu a je mi to fuk.
Studoval jsem na FELu mikroelektroniku, což je spousta kvantové
mechaniky. Učili jsme se počítat pásovou strukturu polovodiče (pohyb
nabité částice v periodickém potenciálu) ze Schrödingerovy rovnice aniž
bychom mohli pochopit proč. Důvod - nikdo nám nedal základy teoretické
mechaniky a to proto, že k tomu je potřeba variační počet a to je další
semestr matematiky. Že se to dá udělat ve zhruba třech přednáškách
nikoho ani nenapadlo. Dělat kvantovou mechaniku bez základních pojmů
jako je Hamiltonova funkce a Poissonovy závorky je blbost. To už bylo
lepší říct, že pásová struktura energetických hladin plyne z kvantové
mechaniky, to si zapamatujte a hotovo. Ve finále to takhle stejně
dopadlo, protože ty zmatené výpočty stejně člověk ve dvaceti po zkoušce
hodí za hlavu.

Mrazík