OT: skolstvo na piatok alebo ako pokazit presnost merania

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Leden 17 15:22:18 CET 2020


Linearizací funkce y=f(x) je obvykle myšleno to, že se funkce rozvine do 
Taylorovy řady v okolí nějakého bodu x0 a zanedbají se všechny členy 
rozvoje vyššího řádu než jedna. Není tedy nutné explicitně zadávat, že 
jde o linearizaci v okolí bodu, ale je bezpodmínečně nutné zadat tento bod.
Pochopitelné zadání by bylo:
Linearizujte funkci R=f(T)=R0*(exp((E/k)*(1/T - 1/T0))) v okolí bodu 
(teploty) T0.
Připlést do toho ještě nějaké x,y je dost velké matení pojmů a jestli to 
tak někdo učí, učí to blbě. V žácích tak zůstane dojem, že v ploše mohou 
existovat jen kartézské souřadnice x,y a nic jiného. Pak vylezou ze 
školy a zaskočí je, že se v grafech vyskytují i jiné veličiny a dokonce 
i jiné souřadnice např. polární.

Mrazík

Dne 17. 01. 20 v 14:25 Jan Waclawek napsal(a):
> 
> To je uplne bezne u skolskych uloh, ze je zadanie nepochopitelne, lebo
> zadavatel vychadza z niecoho co sa "bezne uci" (castokrat to, co prave on
> bezne uci, cim sa to stane nepochopitelne este aj tym detom co to maju
> riesit). Na Slovensku je napriklad relativne bezne, ze na testy typu
> maturity, testovanie 9 aka monitor apod., ktore vypracovava cele stado
> ludi v Narodnom ustave certifikovanych merani https://www.nucem.sk/ (kto
> by povedal ze to suvisi so skolstvom?) sa ozyvaju *ucitelia*, ze v nich
> boli ulohy zadane nepochopitelnym sposobom ci ulohy ktore sa daju
> interpretovat roznymi sposobmi.
> 
> Asi by to malo zadanie zniet nejako tak ze "navrhnite vhodnu substituciu y
> = f(T) x = g(R), taku, aby medzi y a x bol linearny vztah, aby sa
> interpolacia meranych velicin spravit aj pravitkom na milimetrovom papieri
> a z toho sa da urcit E.
> 
> wek


Další informace o konferenci Hw-list