[OT] Technika vs. clovek (bylo: Home assistant)

Pátek Leden 3 15:23:45 CET 2020

Přátelé,

tahle debata mi taky něco připomněla. Dva podobné zážitky.

Kdysi v práci, asi tak před 15 lety se stalo, že se ztratil myslím
mobil (nebo notebook). A zrovna šéfovi. V budově se pohyboval někdo
cizí, pravděpodobně ho sebral on, najít se nepodařilo ani fantoma ani
ukradenou věc.

Co začali vymýšlet programátoři, že by to chtělo dát na chodby kamery,
záznam ukládat na server ve smyčce atd... Prostě high-tech řešení,
složité, drahé... přitom stačilo dodržovat pravidla, tzn. při opuštění
kanceláře tuto zavřít a zamknout. Šéf to neudělal, tak přišel o mobil.
Na zamaskování vlastní blbosti si pach nechal dát na dveře kouli.

Ona i kdyby tam nakrásně byla kamera, těžko něco dokáže. Bylo by na
záznamu, že ten a ten člověk prošel tudy, vešel do dveří a zase
odešel, mobil schovaný v kapse a nevezmou si na něm vůbec nic.

Příhoda druhá, stará pár měsíců. Bráchy kluk, asi dva roky, se sám šel
projít, vzal psa s vodítkem a vylezl braňkou na ulici, ušel asi 400m,
přešel hlavní silnici a vesele pokračoval. Měl na sobě jen tričko
(bylo to v létě) jinak nic, bez kalhot, bez bot. Dohonili jsme ho a
nic se nestalo, ale ten šok, hlavně bráchovy manželky... brácha hned
začal vymýšlet (i s naším tátou, oba jsou to technický pošuci,
všelijaké krabičky kamery a kdeco), že kdyby byla u braňky kamera, tak
by kluka natočila a kdesi cosi... Opět, high-tech řešení, přitom by
stačilo něco tak obyčejného, jako hlídat si, kde mám dítě. Kamera by
tak maximálně natočila, jak šel špunt na výlet, ale nezabránila by
tomu, že se půjde projít, kdy ho napadne, protože ho zrovna nikdo
nehlídá.

Co jsem tím chtěl říct... složitá technická řešení mají obvykle řádově
jednodušší alternativu. Já fanda chytré domácnosti nejsem, vypínat z
postele světlo v obýváku nepotřebuju, beru, že to někoho baví, ale měl
by myslet na to, co když se něco pokazí... a Murphyho zákony dosud
nebyly zrušeny. Jak tu někdo napsal, dokumentovat a mít v šuplíku
náhradní díly. Vemte si příklad ze stolních počítačů, je to
stavebnice, odejde grafika, pomocí jednoho šroubováku vyměním celou
kartu a jedu dál.

P.K.