Subwoofery

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Úterý Září 17 01:44:34 CEST 2019


Signál jde z prostředního kanálu, ne z prostředka.

Z prostředka jde, když L a R mají fázový posuv 90°. Odevšad to jde, když 
použijete efekt "chorus" (teda když ho umíte nastavit).

Důležitá je jedna věc - všechny ty kanály, pokud jsou "dolby", tak signály 
již mají příslušné fázové posuvy. Je to proto, aby šel snadno udělat downmix 
na 2.0 s tím že ho lze zpět dekodovat na X.Y. Není to výmysl Dolbyho, v 
Evropě a Austrálii se to používalo od 50-60 let pod názvy superstereo, 
delta-stereo, pseudokvadro a pod. Bez zajímavosti není ani fakt, že 
stereofonní výrobky vyšší třídy s nízkofrekvenčním zesilvoačem k.p. Tesla až 
do 80. let obsahovaly výstupy pro zadní reproduktory v onom primitivním a do 
té doby nepatentovaném systému pseudokvadrofonie.

Zkuste si postavit filtr páně Bauera (viz ty wireless worldy co tu kdysi 
šly), v modernizaci linkwitz - bauer

https://headwizememorial.wordpress.com/2018/03/09/an-acoustic-simulator-for-headphone-amplifiers/

a tikitálně
http://bs2b.sourceforge.net/download.html

Ono není vůbec od věci si prostudovat spisy páně Linkwitze, jak ladí fáze a 
kompenzuje charakteristiky repráků a ozvučnice s minimální rezonancí. Je to 
jediná cesta, jak se dobrat nejkvalitnějšího zvuku. To žádný subwoofer 
nenahradí.


----- Původní zpráva ----- 
Od: "Martin Záruba" <swz na volny.cz>

> Snad jsem to nezvojtil, ale při mono signálu vznikne dojem, že signál jde 
> z prostředka, při signálu zcela v levém nebo pravém jde signál z příslušné 
> přední bedny, ač slaběji bude hrát i středový, příslušný zadní a ještě 
> slaběji, zato v protifázi zadní naproti.
>
> Pokud je signál v přislušném kanálu a slaběji v protifázi v tom druhém, 
> bude hrát významněji příslušná zadní bedna a skoro vůbec středový. Ku 
> podivu tento efekt, ač vypadá trochu vycucaný z palce, dokáže při snímání 
> zvuku dvěma mikrofony zvýraznit efekt prostoru.



Další informace o konferenci Hw-list