Cena tranzistoru

Úterý Září 3 11:20:01 CEST 2019

no tady bych trochu zabrousil do historie - co to je kvalitní zesilovač?
Abychom tady neřešili nějakou magii, jako na hifistických fórech.

V době, kdy se s velkou slávou začaly dělat tranzistorové zesilovače s
úžasně nízkým zkreslením, protože na rozdíl od elektronek tam šla udělat
brutální zpětná vazba a technici si klepali na rameno jak jsou dobří,
muzikanti říkali že to nehraje a že lampy mají čistší zvuk.
Tranzistorový zesilovač měl zkreslení pod 0,1%, někdy i pod 0,01 a ty
lampy měly klidně přes 1%. Zajímavé bylo, že to muzikanti bezpečně
rozlišili i při poslechových testech.
Až se později zjistilo, že tohle má na svědomí transientní
intermodulační zkreslení. dalo se teprv proti tomu něco dělat. Pokud
zesilovač nemá dostatečnou linearitu při průchodu nulou (nedej bože je
úplně bez klidového proudu) a budič není dostatečně rychlý, dochází tam
k vnitřní limitaci a na výstupní sinusovce je vykouslý miniaturní zub.
Ten průběh pak pokračuje dál tak jak má, zpětná vazba to dohoní. Na
harmonickém zkreslení se tohle projeví minimálně, v setinách %, ale
výšky jsou nečisté.
Od doby, kdy se tohle ví, byla vytvořena jednoduchá metoda, jak tohle
kontrolovat. Na obdélníkový signál menšího kmitočtu se superponuje třeba
20 KHz s malou úrovní a osciloskopem se kontroluje, jestli na hraně toho
obdélníku není ten vysoký kmitočet vymazaný.
A taky byly stanovené zásady konstrukce zesilovače, aby zkreslení TIM neměl.
- klidový proud koncového stupně, linearita zesilovače i bez zpětné vazby
- dostatečně rychlý budič i koncový stupeň
Jen tak mě napadá - jaký je rozdíl mezi "starým" MOSFETem a tím novým,
nevhodným pro audio? Pokud z těch nových vybíráte typy, které mají plnou
výkonovou zatižitelnost i při max napětí, pak už snad jen že ty nové
mají podstatně vyšší strmost a zesilovač má problémy se stabilitou. Nedá
se tohle řešit přidáním malého odpůrku do S toho FETu? Zlinearizuje se
to, sníží se strmost. A že tomu stoupnou ztráty - no ty by ten starý
MOSFET měl taky.

Ostatně pokud vám stačí výkon pro domácí poslech, má cenu stavět
zesilovač, když existují integrované (včetně MOSFET verzí), které tohle
mají vychytané? A pokud je to zesilovač pro kytaru, tam zase nejspíš TIM
zkreslení na výškách nebude tak kritické.

Anděl