Re: OT: Míchání rmutu

zdkaspic.hw zdkaspic.hw na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 31 18:21:09 CET 2019

S ohledem na aktuální datum přicházím s křížkem po funusu a už je jistě
vykvašeno
;-)

S automatickým mícháním nepomůžu, tak jen technologickou poznámku.

Hlavním důvodem toho míchání rmutu je to, aby se ty šlupky máchaly v té
kvasící štávě, aby se z nich působením vznikajícího alkoholu uvolnilo
červené barvivo
případně i jiné látky, které davají vínu charakter.

Po dobu hlavního kvašení se není nutné obávat okysličení, protože mu
brání vyvíjející se oxid uhličitý
(ten taky ostatně zvedá ten klobouk). Pokud už se kvašení zlomí bývá
stejně už čas lisovat a přesunout mok do vhodnějších nádob.

Kdysi jsem viděl technologii, že se použila taková dřevěná mřížka (dub,
i když nerez by byl asi lepší), kterou se zatlačil ten klobouk pod
hladinu, aby byly šlupky pořád namočené.
Ale když jsem to zkoušel já, tak se mi ten klobouk vždycky protlačel
přes ty oka ven stejně (měl jsem ta oka moc velký)  ...

Nakonec to řeším tak, že začnu modrým hroznem, zakvasim a než se
nasledně zpracuje ostatní bílé (3 dny),
tak už je to tak barevné, že mi to stračí a v klidu čtvrtý den lisuju.
Samozřejmě jak chodim okolo, tak ten klobouk cca 3-5x denně ponořim.
Není to sice tak červené jako třeba "Býčí krev" (žárovka to prosvítí),
ale ženě to takto chutná ;-)
Samozřejmě pro taková ta hutná červená vína je třeba to máchat mnohem déle.

Psal jste, že Vám to minule díky neaktivitě zkyslo ...
Je pravda, že přítomnost nežádoucího hmyzu (octomilky) mohou rmut
infikovat a zanést tam octové kvašení.
Osobně se tomu bráním vhodným krytím kvasných nádob.

Zdeněk Kašpar