SnBi pajka?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Únor 9 23:53:47 CET 2019

Ano, to je právě výhoda toho SnBi, že stačí pájet na 160-200:-)

Super zejména na pájení pastou, kdy si na složitější desce nanesu pastu jen na část, osadím, zapájím a pak zas jdu na další část. Můžu takhle udělat reflow hodněkrát aniž bych se musel obávat poškození desky nebo součástek.

Samozřejmě, kde očekávám výrazný ohřev, musím použít jinou pájku. Třeba SnCu, nebo SnAg, to jsou zas opačné teplotní extrémy.

Trochu jsem pátral a na Ali nalezl:
https://www.aliexpress.com/item/MECHANIC-40g-HBD-366-sn-42-Bi58-Melting-point-210-degrees-green-Lead-free-low-temperature/32960247571.html
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-4-pcs-set-HBD-366-Mechanic-Lead-Free-Soldering-tin-wire-green-product-40g/32545367350.html
https://www.aliexpress.com/item/0-3-0-4-0-5-0-6-0-8-mm-HK-Mechanic-green-low-temperature/32799237062.html
https://www.aliexpress.com/item/MECHANIC-High-quality-Low-temperature-Lead-free-Solder-Wire-Soldering-tin-wire-400g-Sn42-Bi58-Soldering/32799846621.html
Někde měli i kilovku za kilo (v USD):-)

Když to koupím pro děti na kroužek a poupravím páječky že půjde nastavit 100-200 místo 200-450, tak se životnost hrotů prodlouží ze “zničej za chvíli” na “vydrží věčně”:-)

PH

-----Původní zpráva-----
From: Glajc Pavel
Pozor na jednu drobnost při použití Pb free pájek s obsahem Vizmutu (Bi).

Dálný východ, zejména Japonsko používá Pbfree pájky s obsahem vizmutu. Při opravách, kdy použijeme olovnatou pájku může velmi lehko dojít ke vzniku slitiny která má velmi nízký bod tání vzhledem k běžným pájkám.

Typicky lehce nad 100 stupňu. Zapájíme-li takto např. výkonový tranzistor je na další problémy zaděláno.