Navigace v aute vs LiION baterie

Sobota Listopad 24 19:27:15 CET 2018

Přátelé,

před nějakou dobou jsem se tu ptal, jestli LiION baterii nemůže škodit
provoz v autě, resp. jestli to není nebezpečné, vzhledem k vysokým
teplotám v létě. Konkrétně jsem myslel baterii v navigaci na palubce.
Roky jsem tak používal navigaci Garmin, nikdy mi auto neshořelo.
Nicméně jistotu, jestli je to bezpečné, jsem neměl.

Pak jsem místo navigace použil telefon s androidem a nastal problém.
Ne, že by se něco stalo, ale v horku se telefon vypínal - napsal
hlášku "přehřátá baterie, vyndejte baterii" a konečná. Co s tím?
Nahradil jsem původní LiION (nebo možná LiPOL) baterii NiMH články.
Telefon s nimi funguje, jen nabíjení jsem vyřešil jinak - z 5V přes
jednu diodu přímo na články, není to optimální, ale funguje to (v
některých přístrojích se takhle nabíjí LiION baterie, viděl jsem to na
vlastní oči). Původně jsem použil nějaké vyřazené články (plus elyty
cca 2200uF jako posilu), telefon vydržel zapnutý, dokud se nabíjely,
po odpojení nabíjení okamžitě chcípnul. Nicméně mu to nijak zvlášť
nevadilo, měl za sebou spoustu takových nekorektních vypnutí a systém
vždycky korektně naběhl, žádná data se neztratila. Teď jsem články
nahradil zdravými články Tronic, telefon už na ně dokáže fungovat i
bez připojeného nabíjení.

http://jyxo.info/uploads/1B/1bc6b007ab47c58fdb8cced6a2f1403e11d660c2.jpg
http://jyxo.info/uploads/35/35f187e189d0fa9106ead69243981a72fb0357bd.jpg

Takže tohle je cesta. Telefon samozřejmě nemá informaci o teplotě
baterie (to je ten prostřední pin na původní LiION), to by u některých
mobilů mohl být problém, mohl by se odmítat s takovou baterií zapnout,
pak by se to muselo obejít třeba pomocí odporu. Taky asi trochu kecá o
stavu nabití, ale nikdy se mi nevypnul, protože by si myslel, že už
spotřeboval všechnu energii. Je třeba udělat dost přesnou destičku, na
které ty baterky jsou, aby tam nebyl nějaký vakl na kontaktech. Jinak
auto najede na hrbol a telefon se vypne.

V tom telefonu nemám SIMku, pokud potřebuju data, nasdílím je z
druhého telefonu přes wifi. Jinak tam mám i offline aplikaci pro
navigaci, konkrétně tady byla nějaká od Aceru (Acer NAV), s podporou
TomTom. (Další offline aplikace jsou třeba Mapy.cz nebo ty od Google -
tam se nechá stáhnout nějaká oblast, ale funguje to jen dočasně asi 30
dní, pokud nebude mít telefon data. Zkoušel jsem i Sygic, ale ta je ve
verzi zdarma hrozně otravná, pořád tam svítí červený prud "kupte si
premium" atd.)

Pavel Kadečka.