Elon je proste najlepsi :-)
Pavel Hudecek
edizon na seznam.cz
Sobota Únor 10 20:30:44 CET 2018
Zajímavé video je zajímavé zejména tím, že museli asi dost dlouho hledat
někoho, kdo by byl ochoten tvrdit, že v Americe nikdo neumí uzavřený cyklus.
A přitom ho měl např. už hlavní motor Space Shuttle.
A hlavně i u Muska vyvinuli velký motor s uzavřeným cyklem. Testuje se už od
2016.
Tzn. zmíněné Ruské motory sice nejsou špatné, ale že by to bylo něco ó extra
super, co nikdo jinej nemá, to se tvrdit nedá. Kdyby byly tak
nepřekonatelný, určitě by lítaly i v Muskových raketách.
Takže nejspíš budou moc drahý, nebo se nehodí k opakovanému použití, takže s
nimi nejde dělat rakety s nějakým významným tržním potenciálem. Musk směřuje
k ceně do 1000 USD za kg na LEO. A to je taky jeho zásadní přínos. Špičkové
technologie jsou super, ale svět nezmění. Ten změní právě až nízká cena.
Za pár let si tady budem povídat o tom, co dávat do svých satelitů.
PH
-----Původní zpráva-----
From: Jaroslav Lukesh
Ta wiki, to je jak 100+1. Ano, jde o uzavřený cyklus, někdy tomu rusové
říkají vnitřní anebo tomu blbě rozumím. Ty motory jsou naopak spolehlivější
a vydrží hořet mnohem déle, než je potřeba k vynesení družice - zatím se ho
ještě nepodařilo dlouhým provozem zničit, vždy jim jen došlo palivo. Toto a
sankce je možná důvod, proč v USA tak tlačí na recyklaci nosičů. Vždyť
recyklovat Muskův stupeň vyjde dráž než vyrobit nový, ale tady jde o
vytvoření funkčního principu, toto oni potřebují. Ty ruské motory se totiž
dají používat dokola.
V Rusku o recyklaci nosičů taky uvažovali, ale v dopadové oblasti nemají
moře, aby si na určené místo doplavali s plošinou, tak to zkoušeli s
křídlama. Jenže zajištění návratu a zajištění znovupoužitelnosti bylo
dražší, než si vyrobit nový stupeň. O návrat použitelných surovin se
nebojte, o to se už hodně dávno starají sběrači ve stepích, je kolem toho
celá mafie - vědí dopředu, kam to zhruba dopadne. Toto je tedy nejlevnější
způsob recyklace prvního stupně, prostě po pycckn.
Ale musím uznat jedno - ano, povedlo se v USA znovu udělat těžkou raketu s
NERUSKÝMI motory. To je dnes už problém, díky zpřetrhání
výrobně-odběratelských řetězců, odchodu lidí do důchodu bez vychovaného
nástupce, knowhow zmizelo, vymyslet znovu to už nikdo neumí.
Už jsem sem dával pár dní zpět toto:
Právěže ty ruské motory jsou i spolehlivější. V tomto PDFku máte názorně
ukázáno na straně 4 s raketou Atlas
https://www.nasa.gov/pdf/427652main_PMC_2010_Pech_Russian.pdf
No a gůglit už umíte sami.
Toto je zajímavé video - doporučuji ještě jednou pozorně poslechnout 32.
minutu
https://www.youtube.com/watch?v=VIpgqepDOSA
... tvrdíme že to nejde a oni to už 10 let vyráběli...
----- Původní zpráva -----
Od: "Miroslav Draxal" <evik na volny.cz>
> Zde bylo na mysli asi Otevřený a Uzavřený cyklus.
> Viz
> https://cs.wikipedia.org/wiki/Raketov%C3%BD_motor_na_kapaln%C3%A9_pohonn%C3%A9_l%C3%A1tky
>
> zhruba uprostřed.
> Míra
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel
> Hudecek
> Sent: Wednesday, February 07, 2018 6:37 PM
> To: HW-news
> Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)
>
> To s tím vnitřním spalováním by si zasloužilo podrobnější vysvětlení. Mám
> za to, že všechny raketové motory spalují palivo ve spalovací komoře.
>
> A velikost je sice hezká, ale bohužel se právě v těch dřívějších časech
> ukázalo, že to není úplně dobrý nápad. Prostě ty velké motory nejsou moc
> spolehlivé a taky jsou mnohem dražší, než součet menších. V tomto případě
> je to dokonce naplánováno tak, že selhání jednoho motoru neohrozí
> dokončení mise. A v té tříraketové konfiguraci by nemělo vadit, ani když
> chcípnou tři motory.
>
> A dovedu si představit, že když bude chtít 4x větší nosnost, udělá
> 12raketovou konfiguraci:-)
>
> PH
>
> -----Původní zpráva-----
> From: Jaroslav Lukesh
> Dovolte, abych se zasmál. Oprašuje pouze věci, které byly popsané v
> časopisech pro mládež a techniky ve 30. až 60. letech.
>
> Pak použije to nejlevnější co na trhu najde a poskládá to jako lego. Toto
> je Muskova technologie. No moje taky, taky nakupuju to nejlevnější v číně
> a lidi pak valí voči na to co z toho poskládám. Jenom on jede v trošku
> větším měřítku a platí mu to investoři.
>
> Žádný technoloický zázrak v tom nevidím, vždyť to ani nemá motory s
> vnitřním spalováním. Ale ty v USA vlastně nikdy neuměli vyrobit, to umí
> jenom rusové (a vyváží je do USA, embargo neembargo).
>
> Pak by mu těch motorů stačila jen polovina, uneslo by to mnohem větší
> náklad, ale nevypadalo by to tak sexy pro investory. A o toto mu jde
> především - o investory pro jeho hru investiční "letadlo".
Další informace o konferenci Hw-list