Re: OT Programátor NAND flash - nemá někdo?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Září 18 21:39:16 CEST 2017

Díky všem za odpovědi. Odpovím hromadně, ať zbytečně nezatěžuji konferenci.

Díky za tip na Bučka, ale podle webové nabídky to asi nepůjde. Nicméně
to zkusím.

Přes JTAG bych to (asi) nezvládl. Nebo jen s extrémním úsilím.

Popíšu situaci:
Jedná se mainboard z televize Samsung. Není moje, je rodičů, navíc ještě
v jiném městě.
Bedna začala zlobit, napřed občas spadla. Pak ale už nedokázala najet,
vždy se
zobrazí logo a po nějakých 10 sekundách se zase restartuje pořád dookola.
Tak jsem "moudře" usoudil, že budou vyschlé kondíky ve zdroji a začal se
v tom hrabat.
Jenže zdroj vypadá jako nový a funguje dobře.

Tak jsem pátral na internetu a zjistil, že je to relativně typická
závada u Samsungů,
a že na vině je pravděpodobně vadná 16Gbit flash. Našel jsem i člověka
na Slovensku,
který tyhle flashky (i s obsahem) prodává a jednu jsem koupil.
Jenže ta výměna může ale taky nemusí být bez problémů, protože v té
bedně je pamětí
víc, a nemusí navzájem sedět obsahy těch různých pamětí (různé verze
firmware).
Resp. určitě to přesně sedět nebude, protože v bedně byl poslední
firmware 1027
a v té náhradní flashce je snad 1025.

Tím přečtením a případně naprogramováním jsem sledoval 2 věci: jednak
zazálohovat
obsah té nové paměti, kdyby se něco podělalo. A pak taky zkusit
naprogramovat tu starou,
kterou z toho vyletuju. Myslím si totiž, že ta paměť nebude vadná, ale
jenom zapomněla
svůj obsah. A to bych právě rád ověřil.

Je to moje první zkušenost s NAND flaskama. Tak jsem kolem toho trochu
pátral po
informacích a byl jsem nemile zaskočen, jak nepříjemná je situace kolem
vadných
bloků. Že jsou nějaké vadné bloky mě samozřejmě nijak nepřekvapilo, ale
myslel jsem
si (asi naivně), že nějaké přemapování nebo jiný management chyb řeší
buď přímo
HW na chipu, nebo že je na to aspoň nějaký standardizovaný postup. Ale
vypadá to, že
tohle výrobce nechává zcela na uživateli, ať se s tím popasuje jak chce.
Takže každý
výrobce si to řeší jinak. Skoro bych řekl, že u tak moderních a
vyspělých součástek
s miliardama prvků na chipu jsem čekal trochu něco lepšího, ale co už
nadělám.

Tím ověřením, že paměť není vadná ale jenom zapomněla chtěl zjistit,
jestli by se
situaci nedalo nějak předcházet. Pokud by to bylo skutečně jen tím
zapomenutím,
tak by stálo zato třeba každého 1/2 roku firmware přeflashovat.
I když ani to není u Samsungů tak snadné, protože při pokusu o reflash
si prý bedna
ověří, že už je v ní aktuální SW a odmítne ho přepsat. A nižší verzi
nahrát taky nedovolí.
Navíc nové verze už nedělají, takže reflash je prakticky nemožný.

Ale naštěstí snad nějací chytří hoši, co dělají alternativní firmware
pro bedny Samsung,
přišli s vychytávkou, že provozují nějaký svůj vlastní upgradovací
server, kde mají
opatchované a přeznačené verze. Ta verze se navenek tváří jako vyšší,
proto ji bedna
dovolí nahrát. Ale vevnitř pak má informaci, že je to stará verze, takže
dovolí reflash
na nejnovější aktuální oficiální verzi.
Nicméně to jen teoretizuji, já od Samsungu nic nemám a ověřit to budu
moct, až (jestli)
se mi povede rozhýbat tuhle mrtvolu.

Ještě jednou díky za odpovědi.
Pokud by měl někdo nějaké tipy nebo nápady, budu vděčný.

Petr Labaj