Re: Invertor 12V DC -> 230V AC pro plynový kotel

Martin Úlehla ok9swl na gmail.com
Středa Září 13 19:44:52 CEST 2017

Zdravím,
ano, tzv. "modified sinus wave" je dost ostrý obdélník o ~280 VDC s
mezerami.

Může dojít k rušení citlivějších věcí a cokoliv s kapacitním srážečem
dostane infarkt. Motory a trafa jsou obecně hlučnější a více topí. Navíc
mívají tyto stroje dost hysterické ochrany, které neumožní rozběh
kupříkladu čerpadla bez značného naddimenzování.

Doporučuji podívat se po starší UPS, která ještě má samokmitající měnič
s 50Hz transformátorem a tak přirozeně generuje sinusovku. Sám jsem
takto "zastaralou" UPS koupil (náhodou) ještě v r.2010 novou v obchodě
jako nejlevnější dostupnou a fungovala dobře i přes absenci jakéhokoliv
procesoru vevnitř (nebo právě proto, hi). Jen pár komparátorů, velké
trafo a bipolární silové tranzistory s pomocným vinutím pro báze.

Mimochodem totéž platí i pro centrály. "Zastaralé" typy s asynchronním
generátorem a buzením pomocí remanentního magnetismu snesou skoro
cokoliv (včetně zkratu) a rozběhnou bez zátěže i asynchronní motor o
štítkovém výkonu shodném s centrálou (kupříkladu sekačku, jen to trvá
delší dobu). Nové invertorové vyhodí chybu a tím to končí. Ano, nekolísá
jim napětí výstupu, ale to je chabá náhrada za ostatní nevýhody. Spousta
zařízení si poradí lépe s kolísáním napětí 10% (i více) než s "modified
sine wave" průběhem.

S pozdravem,
Martin