Elektromobily, a vyzera to realne

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Sobota Listopad 11 19:57:42 CET 2017


Ono je to taky o nájezdu kilometrů. Bydlím v centru města a do práce to mám necelých 200m, a ke většině ostatních běžných věcí tak do 500m, takže ani jízdní kolo pro mě není výhodnější než jít pěšky. Ale i tak máme auto a ne jenom jedno. Když chci jet někam na výlet, tak sice mohu vlakem, ale problém je čas - tady ve 4 lidech na drtivé většině míst kam jezdím vítězí auto, už kvůli času, bráno od domu až tam, a hlavně zpátky, a v době kdy chci já, ne kdy zrovna něco jede - to hlavně cestou zpět.
V současném stavu techniky mi jako jediné smysluplné připadá hybrid, s možností dobíjení ze zásuvky a dojezdem na baterky cca 50km (s novou baterkou) - teda abych vyjel z města ven, nebo projel část města, nebo to co má Německá pošta - tedy elektro dodávka na ježdění pouze po městě.
Není reálné, aby každý měl dvě auta - jedno elektro na ježdění po městě a blízkém okolí, a jedno neelektro, pokud potřebuje jet dál než 200km a ještě se vrátit. To je jak cenově, tak využitím mimo realitu, a bohužel stávající elektro auta dojezdem nestačí.
A k těm SUV a novým autům obecně - díky tlustým sloupkům je z nových aut výhled na houby, a to je docela zásadní bezpečností problém. SUV nebo dodávka to částečně kompenzuje vyšším posedem řidiče. To je bohužel realita.
A představa, že vyrazíme na několikatýdenní výlet do méně obydlených částí Evropy a budu hledat, kde po cestě auto nabít, je naprosto úsměvná. Stačí řešit třeba LPG v krajích, kde není tak moc rozšířené jako u nás a z výletu může být skákání od pumpy  k pumpě. Prostě velký naftový offroad (ne SUV) je na výlet docela vhodné nářadí, pokud chci někam jinam než jenom na pláž u hotelu. A při 95l nádrži mohu s velikou rezervou ujet 700km aniž bych nutně musel okamžitě k pumpě. Větší nádrž je možná, ale to už je potom u pumpy adrenalin, když se bere plná. :-) Na druhou stranu, s tím autem najdu okolo 12000km za rok a z toho je tak 7-8000km při výletech daleko mimo ČR. Nějak nevidím možnost, jako optimalizovat emise směrem dolů nějak výrazně. Teda kromě možnosti, že místo k moři a horám v Albánii pojedu vlakem a autobusem na pláž v Chorvatsku. Každý má trošku jiné priority.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Zdeněk
Sent: Saturday, November 11, 2017 6:21 PM
To: 'HW-news' <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: Elektromobily, a vyzera to realne

Obávám se, že srovnáním se škodou 100 jste trochu přestřelil. Ta měla výrazně vyšší spotřebu proti současným autům podobné velikosti. Tady je pokrok ve vývoji znatelný.
Jet twingem na dovolenou k moři asi není nejlepší nápad, ale jezdit SUV na nákupy po městě a rozvážet jím děti mi  přijde podobně nepatřičné. Ano, SUV působí bezpečněji než malá auta. Jenže při současném módním trendu budou za pár let na silnicím jen SUV a tím přijdou o relativní výhodu vůči menším autům.

Z.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Saturday, November 11, 2017 6:08 PM
To: HW-news
Subject: Re: Elektromobily, a vyzera to realne

Touto logikou bychom dodnes jezdili ve škodě 100 (nebo dokonce v něčem ještě starším, třeba v modelu T nebo nějakém to parostroji), protože z bodu A do bodu B odveze stejný počet lidí...

Je to o komfortu cestování. V twingu i v superbu odvezete 4 lidi, ale s v jakém stavu vylezou třeba po 1000km z auta, že. I cestování ve vlaku je jiné v pohodlném kupé, po moderní trati než před 100 lety ve vagónu s dřevěnou lavicí a po mizerných kolejích s dřevěnými pražci, kde to drncalo jak blázen.

SUV jsou hrozně populární, protože starší lidi se blbě soukají do nízkých aut a líp se jim leze to yetiho než do fabie. (Nicméně k čemu jsou takové ty obrosvké obludy, to taky nechápu. Ale když má někdo potřebu si něco kompenzovat a má na to peníze, je to jeho věc.)

A je to samozřejmě i o bezpečnosti, sice i smart fortwo dostane hodně hvězdiček v crashtestu, ale na první pohled je vidět, kolik hmoty je mezi řidičem a překážkou při čelním nárazu a teď se podívejte třeba na superb...

Taky je to o tom, co v autě potřebujete vozit. Než jsem měl děti, taky mi stačilo auto velikosti felicie. Pak jsem si koupil kombi velikosti oktávky a i tak to bylo někdy malé (to hlavně proto, že ženský si myslej, že auto je nefukovací). Nakonec jsem přešel ještě o třídu výš (mazda 6), už to není kombík (děti povyrostly a kočárek už nevozím), ale menší auto bych už nechtěl. Někdy je nás v autě 5. Samozřejmě, že často jezdím sám, ale přece nebudu mít několik aut a střídat je podle toho, jaká velikost by mi zrovna stačila.

P.K.

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list