Re: OT Zaokrouhlování

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Listopad 11 01:02:05 CET 2017

Spytal som sa oboch synov na to zaokruhlenie a obaja zhodne a bez
najmensieho zavahania zaokruhlili 12.5 na 13 a 13.5 na 14. (Ano, v
suvislosti s vyucovanim v Ceskoslovensku/na Slovensku by som mal pisat
desatinnu ciarku, ale to som sa oducil uz pred 25 rokmi, rovnako ako tie
makcene a dlzne, nechcite to po mne.)

Bol som na rodicovskom a pani ucitelka triedna je zhodou okolnosti
matematikarka, tak som sa spytal... Odpovedala tak isto. Na -12.5 (to som
vedel ze sa deti neucili) povedala po kratkom zavahani ze -13, ale nechcel
som kazit atmosferu otazkou, ci to bolo zaokruhlenie nahor alebo nadol ;-)

Ale spomenul som to zaokruhlenie k parnemu, a pani ucitelka (je zhruba v
mojom veku) povedala ze ano, aj ona sa to na zakladnej skole ucila takto,
ale ze na vysokej uz nie. To ma teda potesilo, ze si to pamatam dobre...

V dalsej diskusii sme sa zhodli na tom ze to zaokruhlenie k parnemu je
tazke a matuce, ma maly prakticky vyznam, a ze ona (aj napriek tomu ze to
v ucebnych planoch pre 6. rocnik je, to som si overil uz predtym) neuci
ani zaokruhlovanie nahor a nadol (z celeho intervalu t.j. nie len od
stredu intervalu), co bez vahania oznacila za uctovnicke zaokruhlenie; ze
to deti zbytocne matie a ze to v monitore nemaju (chvalabohu; pri urovni
ludi, ktori tie testy na monitor (a aj ucebnice atd.) robia, si viem zivo
predstavit, ze nedokazu sformulovat jednoznacne pochopitelnu ulohu na tuto
temu). A ze sa s tym stretnu aj tak len ekonomovia a tych to na strednej
skole naucia. Dodal som, ze este niektori programatori, ktorych to zase
nauci zivot... ;-)

Dalej som sa pozrel do Bartschovych Matematickych vzorcov (vydanie z 1987)
a tam sa pise ze "Pravidlo pro zaokrouhleni, viz CSN 01 1010 * ST SEV
543-77 Zapisovani a zaokrouhlovani cisel, 1980." a popisany je postup od
polovice nahor ("... pøièteme k èíslu p, získanému podle bodu b), jednotku
øádu k", t.j. -12.5 dopadne ako -12 a -13.5 ako -13. Tesne za tym vsak
nasleduje text, ktory zacina "Stare pravidlo sude cislice"...

Takze toto vsetko, spolu s pravidlami o pisani bodky nad poslednou platnou
cislicou pri zaokruhleni nadol a ciarkou pod nou pri zaokruhleni nahor, a
s tymi "neuplne hranatymi" zatvorkami ktorymi sa niekedy oznacuje to
"uctovnicke zaokruhlenie" v matematickych textoch... toto vsetko su prave
ti mali hnusni zubati rohati vyskereni diablici, ktori na nas za kazdym
rohom cihaju...

wek