[MECH] Obrabeci postupy?

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Květen 27 22:22:41 CEST 2017

Zdravim,

nemate nekdo nejakou kucharku, co se tyka obrabeni? Zabydlela se mi doma
frezka od Proxxonu (ta mensi, MF70) a mam par nejasnosti, na ktere
urcite existuji figle a postupy, ktere jsou bezne zname, jen ja, jako
nestrojar, jsem je v zivote nevidel :)

Jde o drobnosti, ale celkem zasadni - jak spravne odmerovat, resp.
udelat opakovane upnuti obrobku? Kdyz chci neco udelat a jde to na jedno
upnuti, tak je to OK a nejak to zvladnu. Problem je, kdyz to musim
sundat - nove upnuti uz samozrejme bude jine, jinam a ja musim najet na
nejakou nulovou pozici.

- kdyz si chci z 8/6 mm mosazne trubky uriznout platek, tak to neni
problem, frezka to zvladne. Ale jak udelat doriznuti? Samozrejme konecek
necha zub, protoze pri doruznuti uz to nema co drzet. A kdyz si rezu
podlozku tl. 2, tak je v podstate nemyslitelne ji znova upnout tak,
abych ten zub zacistil.

Ono takovych kravin bude vic, ted si vsechny nevybavim - treba by mne
zajimaly doporucene rezne rychlosti pro ruzne materialy: hlinik, bronz,
plexi (tam je to obzvlast vypecene, zalezi na druhu, nektery se lepi a
tavi), ABS, polystyren. Cim mazat a chladit, pokud tedy vubec? Olej,
mliko, jarova voda (to jsem nekde cetl na to plexi, jeste jsem
nezkousel), petrolej? Jak a na co?

Jake a na jake materialy poridit frezy? Jednobrita, dvoubrita,
vicebrita? V nabidce s 1/8" stopkou je toho hodne, libily by se mi i
nejake celni frezy vetsich prumeru, mate tip, kam na ne - a na jake
materialy je pouzivat?

V prubehu nasledujicich nekolika tydnu ji snad prestavim na CNC (cekam,
az dorazi ruzne dily), ale to neznamena, ze bych tyhle informace
nepotreboval - naopak, mam dojem, ze pak se to teprve zacne poradne
komplikovat :)

Jako strojar mam neco malo teorie, neco malo praxe, ale u velke masiny
jsem (asi zaplatpambu) nikdy nestal, ale nejake zakladni znalosti by se
mi ted hodily - kde cerpat? Prochazet cnc forum je na roky, tam se
clovek zacte do spousty informaci, ktere nepotrebuje :) Nebylo by neco
na samostudium?

Diky.

Pavel Kutina