Re: Kolotoč - první letošní Stable Beams

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Květen 25 12:07:46 CEST 2017

Tady asi došlo k záměně realismu za determinismus.

Po Bellových nerovnostech je prakticky jisté, že determinismus neplatí.
Kodaňská interpretace tedy představuje návrat k realitě:-)

PH

-----Původní zpráva-----
From: Miroslav Mraz
Realizmus ve fyzice v podstatě zmizel s Kodaňskou interpretací kvantové
mechaniky. Občas někdo podnikne pokus jej vrátit zpět (multiversum,
skryté proměnné, dekoherence), ale je to spíš v říši filozofie než
fyziky. A ono vlastně není důležité co se ve skutečnosti opravdu děje,
ale spíš to, co můžeme v přírodě pozorovat, resp. měřit a jak to pomocí
matematiky namodelovat. Dneska už jsou ty modely tak složité, že možné z
nich vypočítat prakticky cokoli. Pak už záleží jen na tom jak dobře to
umíte okecat, že ten výsledek je správný a odpovídá měření.

Každý nový poznatek se může k něčemu hodit, jen to dlouho trvá, než
někdo přijde na to k čemu. Model pro výpočet účinných průřezů
termojaderné fúze máme už dost dlouho, jen nemáme použitelný přístroj na
tu fúzi. Před 50 lety se říkalo, že za 20 let to bude, teď už vědci
slevili a říkají, že za 50 let možná, ITER polyká miliardy a kde nic tu
nic. Já si nemyslím, že je to konspirace nebo neschopnost, ale prostě
hrát si na Boha je o něco těžší než jsme očekávali, ta příroda nám tak
trochu hází klacky pod nohy a to co dokáže gravitace ve sluníčku není
pomocí elmag. polí na zemi nijak snadné napodobit.

Mrazík