[MECH] Jakou frezku?

cti.si na post.cz cti.si na post.cz
Sobota Květen 13 13:35:38 CEST 2017

Mohl bych babídbout MF70 s dokoupenými díly na CNC úpravu, profily na
předělání stolu na větší rozsah, třemi KM NEMA17,
leží mi to tu a nějak jsem ztratil motivaci to celé sestavit, sakumrrásk za
12000,- (nákupka cca 20000). Odběr v Kutné Hoře

S pzdravem

Kosťa

---------- Původní e-mail ----------
Od: Pavel Kutina <hw na prelude.cz>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 13. 5. 2017 13:13:29
Předmět: [MECH] Jakou frezku?
"Zdravim,

chtel bych malou frezku, idealne s moznosti vrtani a casem i s rozumne
dobastlitelnym CNC rizenim. Je to na drobne prace, nepotrebuju 700
obrobku za smenu, staci tu a tam nejaka tvarova dirka do krabicky a
podobne. Materialy jsou v podstate mekke - plasty (PS, ABS, plexi, PVC),
mekke kovy (hlinik, mosaz, mozna nejaky dural), laminat (desky DPS).
Zelezne kovy jen vyjimecne, nouzove a opatrne.

Rychlosti, velikosti a -predevsim- cenou by mi celkem vyhovovala
frezovaci sestava od Proxxonu (BFB 2000, KT 150 and BFW 40/E), cena cca
15.000 s DPH. Cena je v podstate neprekrocitelna, vic ani korunu :)

Co nevyhovuje tak uplne, je jednak tuhost (je mi jasne, ze u sestavy,
ktera vazi asi 15 kg nemuzu chtit totez, co od tunove masiny) a ne uplne
idealni krizovy stul. Zda se mi, ze stul ma dost odflaknutou konstrukci
(loziska, a z toho vyplyvajici vule, a -nejen- diky tomu trosinku
komplikovanejsi nasledne osazeni motory, ktere navic pak dost prekazeji
pri rucni praci treba pri vrtani - mit motor zarazeny do zaludku neni
pri praci uplne prijemne). Vyhodou je stul s pracovnim posuvem cca
150x150 mm.

At ale koukam, jak chci, v tehle cenove relaci nenachazim nic ani
vzdalene podobneho (na tehle sestave jsem mel moznost par mesicu
pracovat a jeji limity si tedy dovedu docela dobre predstavit -
postacovala by mi).

Dalsi (v podstate jedinou jinou) moznosti je sestava od Boukala, a to
jsou stroje Bernardo Nanomill, Nanodrill a Nanoturn. Tam je zajimava
vyhoda moznost koupit jeden z nich a k nemu postupne prikoupit
"konverzni sady" do podoby zbyvajicich dvou. Tohle jsem bohuzel videl
jen na tech malych fotkach, vyrobce navic uvadi treba u te frezky hodne
minimalisticke parametry - vystaveni hlavy 60 mm, posun stolu 50x50 mm.
To uz je snad i na hodinarinu malo, natozpak na ty krabicky...

Dalsi moznost je Proxxon MF70 - to je cistokrevna minifrezka a vrtat se
na tom bude pomerne blbe, ale to bych asi prekousnul a malou stojanovku
vyresil jinak. Da se slusne a snadno prestavet na CNC, dokonce se
prodava i s motorama jako CNC ready (ovsem za priplatek "jen" asi 9000
Kc). Co se mi nelibi je opet stul - plocha 200x70 mm by se dala prezit,
ale pohyby 134x46 mm se mi zdaji opet velmi malo, predevsim v te Y ose
(v Z ma 80 mm, to by stacit mohlo). Zase proti tomu vetsimu KT 150 je
pomerne presny.

A ted babo rad - nejsem nijak zasadne casove omezeny, ale docela rad
bych to zvladnul jeste letos :) Na CNC foru jsem se taky moc nedozvedel
- tam jsou v podstate dve varianty, bud maji prestavene ty MF70, nebo
tunove masiny a navzajem na sebe koukaji skrz prsty.

Jo a jeste jedna limitace - potreboval bych to koupit v CR a s moznosti
odpisu DPH, takze odpadaji ruzne vyhodne bazarove nabidky a eBay (kde
toho ale taky moc zajimaveho neroste).

Mate nekdo nejaky tip ci dobrou radu (ne, radu "pridej si jeste 50.000 a
kup si XXX" nepovazuji za dobrou), prosim, podelte se - urcite tady
nebudu sam, kdo o necem podobnem uvazuje.

Diky.

Pavel Kutina