Puvod popularity 555?

gatilo gatilo na centrum.cz
Pondělí Březen 6 12:38:38 CET 2017

 6.3.2017, 11:51:27

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

--
Pavel Hudecek napsal:

> Obliba 555 vznikla na západě, kde v obchodech byla jak 555, tak i všechny
> další tehdy běžné součástky. Co bylo v té době u nás, na to nemá vliv.
IMHO, v 70-tých letech, radioamatéři i na západě, nakupovali především
v 1 či 2 mužných obchůdcích, kde součástky většinou byly jen částí
sortimentu. A jak už jsem psal, číslicové obvody, alespoň v určité
době, nebyly považovány za "vhodné pro amatéry". Takže, IMHO, cmos4000
byly v té době, hůře dostupné, než 555.

> No a mě celou dobu jde jen o to se dozvědět, zda:
> 1. Popularita 555 vznikla samovolně v době, kdy 555 již byla, ale 4093 ještě
> ne. Tzn. přímá příčinná souvislost.
> 2. Vznikla v době, kdy bylo k dispozici obojí, ale v nějakém časopise si
> všimli 555 dříve a čtenáři následně objevili, že je hodně univerzální, aniž
> by znali již existující alternativu. Tzn. náhoda.
> 3. V době (2) v nějakém časopise, nebo knížce byla 555 rovnou
> zpopularizována jako maximálně univerzální IO. Tzn. konkrétní událost, i
> když asi taky s náhodou na začátku.
> 4. Známo bylo obojí, ale zvítězil strach z CMOS.
CMOS 4000 přišla v r.1968, ale mezi prvními 15 typy 4093 nebyla.
555 přišel 1972, kdy už 4093 být mohla.
Oba obvody tedy byly na trhu přibližně v téže době.

Vy stále tvrdošíjně odmítáte uznat, že 555 má lepší vlastnosti.
Ale, ona ta přesnost a stabilita, jsou pro většinu aplikací, zásadní.
Když třeba postavíte, dřive tak populární, plašic hlodavců, a jehož
frekvence, následkem teplotní a napěťové závislosti a výrobních
tolerancí, ujede o kolik ? O půl oktávy ?
Bude to ještě plašit hlodavce, nebo už špíše dvounožce ?
Nebo to vaše dálkové ovládání. Pokud budete mít, nějaký selektivní
příjmač, odchyla o 10 či jen 5 %, znamená výrazný pohles citlivosti, v
krajním případě i nefunkčnost.

> Prostě mě zajímá tento historický kontext. Při zakládání tohoto tématu jsem
> se naivně domníval, že někdo z obvyklých znalců historie elektroniky přijde
> se strohým závěrem ve stylu: V roce 19... vyšel v časopise ... článek "555
> usings of the NE555" a tím to začalo. To bych potom řekl dětem na kroužku a
> možná i dopsal na CZ wikipedii.
Jak je ctěná libost. Klidně si vykládejte, že popularita 555, je dána
tím, že Signetic v r. 1973, vydal aplikační brožuru s vtipnými obrázky
:-)
https://archive.org/details/Signetics555556Timers
(ta wikipedia to taky nožná snese)

> Hádat se o tom, zda je univerzálnější 555, nebo 4093 k rozumným závěrům
> nepovede. Prostě je mnoho věcí, které jdou s obojím +/- stejně snadno a méně
> věcí, které s jedním či druhým jdou o dost lépe a ještě méně těch, kde je
> poměr praktičnosti blízký jde/nejde. Mě osobně vychází, že se šuplíkem plným
> 4093 toho jde udělat víc, než se šuplíkem 555, ale nevylučuji, že někomu
> jinému se to může jevit naopak:-)
O popularitě, nerozhoduje názor váš, ale názor většiny. a to dokonce i
tehdy, kdyby ten názor většiny, neměl reálného opodstatnění.