Puvod popularity 555?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Březen 5 14:58:21 CET 2017

Ano, kvůli té přesnosti, stabilitě a výkonovému výstupu jsem se rozhodl ji
použít do vysílače pro dálkáč. Nakonec z toho sešlo, protože pokud chci
kíčenku, tak SMD a 3 V, takže CMOS. Naprosto jsem nečekal, že dostupnost SMD
CMOS 555 je tak mizerná. Původní představa byla, zítra dopoledne v GM vše
koupit a odpoledne už můžou děti na kroužku pájet. Tedy zdroj se nakonec
našel (PS electronic), ale 19 Kč mě moc nenadchlo. Když k tomu přidám o něco
dražší ne moc mrňavý SMD trimr... Tak jsem začal pátrat směrem ke
4060+krystal+malej MOSFET...

Zítra to sice stavět nebudou, než součástky přijdou z TME, kde byl levnější
i přijímač, místo toho budou zatím stavět 6násobná blikátka se 4584, nebo
40106. Výhoda je možnost částečné funkčnosti, takže ti lepší to postaví
komplet, ale někteří jedinci za dobu než se bude stavět dálkáč, dojdou jen
do stádia blikátka s 1 LED:-)

Zpět k 555:
Z mého pohledu to vypadalo tak, že jsem se napřed seznámil se 4093 a teprve
později s 555. Protože 4093 mi přijde výrazně univerzálnější, tak mě nadšení
z 555 zcela minulo:-)
Pro mě to byla jedna z mnoha běžně dostupných součástek, u které mi navíc od
začátku vyloženě nesedlo názvosloví nožiček.
Beru ji jako precizní časovač, což se občas hodí, ale v 99 % případů je to
úplně jedno a pak vítězí 4093. A ten výkonovej výstup je v takovém pro mě
nic moc rozsahu, kdy většinou buď potřebuje posílit (např. regulace skoro
čehokoli), nebo není potřeba vůbec (např. pípání  a blikání).

PH