Zdroj 10V pro 0-10V vstup automatizace

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Červen 28 05:47:59 CEST 2017

Problém je, že v tom vzorci je log a to PLC neumí. Navíc to vyžaduje
napájet termistor zdrojem proudu. A ten PLC také nemá. Já potřebuji jen
jeden odpor. Jistě lze cokoli dodělat, ale takto mi řídící jednotky
vyrábí firma s licencí na výrobu rozvaděčů a dodá s potřebnými doklady.
A je to také ta nejlevnější varianta, jak převést teplotu na napětí.

K těm konstantám jsem se dostal dost pracnou cestou. Podmínkou bylo
použití prostého děliče termistor/rezistor. Z datasheetu jsem vzal
závislost odporu na teplotě. V Excelu jsem si udělal závislost napětí na
děliči na teplotě. Je jasné, že má tvar S křivky. Střední část je celkem
lineární, protože se obě nelinearity kompenzují. Protože jsem měl k
dispozici jen */+- a málo paměti, byla pro linearizaci na krajích
nejblíže funkce k/x. No a protože PLC umí pracovat jen s integer, (i
když uvnitř bloku probíhá výpočet v real) udělal jsem si funkci, která
pro příslušné real číslo ze vzorce (třeba to 4,76) najde nejvhodnější
a*b nebo a/b z integer čísel. Pak už stačilo udělat tabulku (a z ní i
graf pro názornost), který vyjadřuje jak se výsledek liší od výpočtu
podle vašeho vzorce. Nevymyslel jsem ale jinou metodu, než najít
konstanty v Excelu metodou pokus/omyl. Určitě by to šlo iterací, ale
toto nedalo zase tolik práce. U verze c), kde je požadována linearita ve
větším teplotním rozsahu už na dolním konci k/x nestačí, je zde proto
přidané k/x^2.

Ještě k tomu integrátoru na vstupu: PLC jej samozřejmě nemá, ale stačí k
tomu blok PI regulátor a jeden analogový flag, který nezabírá (zdánlivě)
žádnou paměť.

Martin Záruba