[MECH] G-code a nastroje

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Červen 14 12:43:28 CEST 2017

Jsem blbej, jsem blbej, jsem blbej... Ale to je takové tradiční - jen napíšu
dotaz, objevím řešení :)

On to samozřejmě umí i ten zmíněný dxf2gcode, jen je to kapku jinde, než
jsem čekal, že by to mělo být, G40-42 zadat pro konkrétní dráhu umí, průměr
nástroje (odchylku jsem zatím nenašel, ale to pro moje využití není úplně
rozhodující) také.

Aby tohle všechno (vaše rady, moje zmatky) nevyšlo úplně naprázdno, asi to
shrnu někam na web, ať se z toho může poučit další zoufalec :)

Díky.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Ales Prochaska, Divesoft" <prochaska na divesoft.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Wednesday, June 14, 2017 12:28 PM
Subject: Re: [MECH] G-code a nastroje

Dobrých rad je spousta, se softem to bude horší, tam neporadím, sice
vím, že bezplatných softů existuje víc, od jednoduchých blbinek až po
free verze obrovských komerčních balíků, ale to by opravdu bylo lepší
lovit na cnc fóru :-)

Přizpůsobení průměru nástroje se dá dělat dvěma způsoby. První možnost
je, že se do softu zadá průměr nástroje (který se z praktických důvodů
zadává nadvakrát, zvlášť jmenovitý průměr, třeba 8 mm a zvlášť
odchylka konkrétního nástroje od jmenovitého průměru (tzv. korekce),
třeba -0.02 mm). Software vygeneruje dráhu odsazenou o poloměr
nástroje + korekci. Druhá varianta je generovat čistou dráhu obrysu a
stroji se příkazem v G-kódu sdělí, že se má nástroj pohybovat o
zadanou vzdálenost vlevo od čistého obrysu. V praxi (ve výrobě) se
často používá kombinace obou způsobů, CAM vygeneruje dráhy pro
jmenovitý rozměr a do kódu doplní korekci. Hodnota korekce je daná
korekčním registrem stroje, který může měnit obsluha stroje podle
toho, co naměří na obrobku (na každou operaci samozřejmě programátor
určí jiný registr). Doporučuji najít nějakou učebnici programování CNC
a podívat se na funkce G40 až G42 a související.

Aleš Procháska