[MECH] G-code a nastroje

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Červen 14 10:52:18 CEST 2017

Zdravim,

trochu jsem se posunul a resim, kudy a jak vytvorit G kod.

Dejme tomu, ze potrebuju vyrezat panylek. Na zacatku mam cisty 2D DXF z
nejakeho CADu (v mem pripade free Solid Edge 2D Drafting, ale to je celkem
jedno). Otevru nejakym udelatorem, ktery prevede DXF do G code - a tady je
prvni zadrhel.

Vyzkousel jsem nekolik nastroju, nakonec se mi jako nejjednodussi a
nejprivetivejsi zdal dxf2gcode
(https://sourceforge.net/projects/dxf2gcode/). V nem si nadefinuju nastroj
(dejme tomu 2 mm frezu) a u prislusnych obrysu urcim, jak hluboko bude
zajizdet do materialu, jakou rychlosti atd. Vytvorim cestu nastroje,
vyexportuju do .NC.

Vysledny soubor otevru v necem, co umi posilat G-code do GRBL Arduina - opet
jsem vyzkousel ledacos, na PC se mi nejvic libil asi Candle
(https://github.com/Denvi/Candle/). Ovsem kdyz si to pustim ven, byt bez
pripojeneho stroje, je videt, ze G-code nijak neodrazi nenulovou tloustku
frezy, tvari se to, jako kdybych to rezal laserem - takze u 2 mm frezy by
nastroj jel stredem obrysu a udelal o 1mm mensi soucast.

Kde jsem udelal chybu? Predpokladam, ze G-code uz by mel byt pripraveny pro
konkretni stroj i nastroj, takze zradu bych asi hledal tam, bude jsem neco
nezapnul, nenadefinoval, nebo to tenhle jednoduchy tool neumi. Samozrejme je
moznost malovat uz to DXF tak, ze bude reflektovat nastroj, ale je to kapku
pruda - kdyz bych zmenil frezu, znamenalo by to kompletni prekresleni, to je
asi nesmysl.

Mate nekdo nejaky pouzitelny SW nebo nejakou dobrou radu?

Diky.

Pavel Kutina