[MECH] Koncove a home spinace

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Úterý Červen 6 23:39:53 CEST 2017

Tím "musí" jsem myslel to, že někde ta nula souřadnic stroje
("absolutních") bude, ať už v pevném bodě daném referáky nebo náhodně
tam, kde jsem mašinu zrovna zapnul.

To co pak popisujete je (jestli to dobře chápu) správný způsob
nastavení nulového bodu obrobku, respektive počátku pracovního
souřadnicového systému (viz kód G54). Z tohoto pohledu je skutečně
úplně jedno, kde je nula stroje, protože se pro obrábění normálně
nepoužívá. Ale pro něco se přesto používá (píšu jen to, na co si
takhle před půlnocí zrovna vzpomenu):

- Přiřazení korekčních tabulek. Těmi se dá stroj zpřesnit, například
pro pohybové šrouby doplnit chybu stoupání závitu, cyklickou chybu,
korigovat chybu kolmosti os. To ale vyžaduje aby měl stroj nulu
pokaždé stejně.

- Umístění ATC je dané strojními souřadnicemi (celkem přirozeně, ATC
je napevno přišroubovaný ke stroji :-))

- Funkčnost "softwarových koncáků". Stroj ví, kde má koncáky (hranice
dovolených rozjezdů, dorazy) a neprovede příkaz, který směřuje mimo
ně. To se bez pevného ustavení strojní nuly nedá využít. A takový
příkaz napíše občas každý.

- Pokračování v obrábění po vypnutí a zapnutí stroje (nebo po resetu
při ztrátě kroku u hobby mašinky). Najetí na referáky je obvykle
přesnější než ustavení pracovní nuly sondou.

Co se týká referáku v ose Z, tak definovaná pozice nuly Z umožňuje
druhou metodu délkové kalibrace nástrojů, tj. ne jenom podle obrobku,
ale absolutně ("podle stolu"), což (hlavně u velkých cnc) usnadňuje
práci.

Aleš Procháska