Re: Lehce OT: digitalizace modelové železnice - jak na to

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Pondělí Červenec 31 19:49:33 CEST 2017

Dne 31.7.2017 v 14:27 Petr Zapadlo napsal(a):

> Dívám se po webu a úplně se v tom neorientuju. Potřeboval bych od někoho
> okomentovat základní filozofii

Základní filozofie je jednoduchá - každá komponenta má adresu a každé
komponentě lze poslat příkaz. Příkazy se posílají po sběrnici, která je
podobná RS485 v režimu single master multi slave. Drobný rozdíl je v
tom, že je sběrnice trochu "ohulená", pracovní napětí cca 14V, pracovní
proud 2-4A podle měřítka a "drsnosti" modeláře.

> (třeba jsem nikde nenašel vysvětlení
> pojmu CV,  všichni  to používají "třeba nastavte CV8" ale vysvětlení
> nikde),

CV je z českého "Configuration Variable". Prostě osmibitová proměnná.
norma říká, že máme k dispozici až 1023 takových proměnných. Některé
jsou přesně určené - například v CV1 je vždy adresa, jiné jsou volně
definovatelné - například CV33 je pro dekodér XY rychlost spouštění
závor. Nic v tom nehledej, je to prostě konfigurační proměnná, kterou
používá program v dekodéru pro své potřeby.

> o sběrnicích a standardech jsem si také něco přečetl, ale je to
> poměrně roztříštěné.

Ano, to je. DCC popisuje jen standard "od centrály do kolejí", ale už
neřeší, jak jsou k centrále připojené ovladače a nebo třeba zpětný ohlas.
A protože to norma neřeší, tak si to každý dělá po svém.

> Předpokládám, že  hlavní ovladač  (multimouse Roco?) bude třeba koupit,
> centrálu se zesilovačem již lze vyrobit, loko dekodéry lze koupit na
> aliexpressu, výhybkové a semaforové převodníky lze také bastlit doma.

Jak jsem napsal, ubastlit jde všechno. Je pravda, že Roco MultiMaus se
dá koupit za cenu, za kterou se jí bastlit nechce a má celkem dobrou
ergonomii. Dej si ale pozor na jednu věc. Právě ta Roco MM patří do
kategorie "univerzálních ovladačů", to znamená, že umí od každého
trochu. Člověk celkem rychle dojde k závěru, že umí všechno a nic jiného
neexistuje. To ale zdaleka není pravda. Třeba tady
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=9559
jsem prezentoval jak mám doma udělaný panel pro své kolejiště.

> Dále mi není jasná zpětná signalizace S88, jak s tím pracovat atd.

S88 je jedna z možností, kaj provozovat zpětný ohlas.
Zpětný ohlas je způsob, jak dát vědět o systému, že na nějaké koleji je
vlak. Zrovna S88 umožňuje jen přenos jednoduchých informací - vlak je,
vlak není, ale už nevíš nic o tom, jaký vlak, jestli jede nebo stojí
nebo tak něco. Je to prostě sběrnice v obráceném směru.

> Najde se někdo, kdo zodpoví začátečnické dotazy?

Asi ne.

Jindra