(preposielam) teplomer, was: SSID teplomer

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Leden 30 20:33:44 CET 2017

Vidim, ze tu bezi zaujimava debata na temu merania teploty, tak by som
sa rad podelil o niekolko mojich postrehov s touto tematikou. Pre moju
uz zle vidiacu mamu robim nieco, co by malo byt vo vysledku teplomerom
a teplotu zobrazovat na 7-segmentovom LED display-i. Zakladnu
funkcionalitu robi pic16f628 resp. 16f88. K dispozicii mam len tri
piny, vstup CCP od 16-bitoveho timera, analogovo-digitalny vstup
komparatora resp. 10-bitoveho ad prevodnika a jeden digitalny io-pin
spojeny so vstupom 8-bitoveho timera.

Ked som sa rozhodoval pre teplotne cidlo, nechcel som moc minat
peniaze a kupil si par KTY81, nejake perlickove termistory 10k/25C,
nejake ds18b20 a cca 20m ethernetoveho kabla. Vsetko to bolo postavene
na tom, ze pouzijem prevodnik R/f s klasickou 555 a timer v mcu.
Pokusny obvod som urobil za jeden vecer a trochu pozeral na vystup
tej 555 osciloskopom. Zistil som, ze zmene teploty o par stupnov
zodpoveda velmi mala zmena frekvencie, takze ak by som aj pouzil
presne odpory a kvalitny kondenzator, tak stale bude problem pri
merani f citacom v mcu. Da sa este hrat s f krystalu ale pre
jednoduchost som pouzil 1us. Kedze som s tym nebol dost spokojny, tak
som tento sposob merania odlozil a zacal premyslat nad dalsimi
moznostami. Moznost merania R(t) cez odporovy delic, presnu referenciu
a 7705 sa mi nechcelo programovat, pretoze ten prevodnik je uz taky
polo-mcu sam o sebe. A tak prisli na rad ine moznosti merania a ine
cidla. Uvazoval som nad analogovymi s napatovym vystupom, potom
digitalnymi s pwm, 1-wire a i2c. Tie i2c a 1-wire som v tomto
priblizeni vylucil kvoli potrebe sw a skutocnosti, ze do toho kabla sa
obcas pripletie nieco ako esd, Je jednoduchsie zapnut/vypnut jeden t,
ako riesit zaseknuty protokol. A dalsi fakt bol ten, ze to pwm je
zrejme pouzite ako zaklad aj v tych i2c a 1-wire, ktore som pozeral.
Takze som zvolil klasiku SMT172. Mali ju v gme a tak som sa velmi
potesil, ze pripojim k mcu a pobezim. Zial, ked som videl na
osciloskope, co tam bezi, tak som velmi rychlo pochopil, co su vsetky
tie litanie v datasheete okolo. Ku cti vyrobcu aspon to, ze vsetko
spomenul v datasheete. Zial vysledny rozptyl meranych dat bol
osciloskopom tak velky, ze teplota sa dala iba odhadovat. Na meranie
treba este trochu sofistikovanejsi soft v mcu, ale k tomu som sa este
nedostal, kedze toto bastlenie je len moja volnocasova zabavka (pre
chlapca z druheho poschodia)... Ale momentalne sa mi zda, ze po
vsetkych tychto skusenostiach, prejdem na meranie R cez odporovy delic
s referenciou, nejakym operakom a ad prevodnikom v 16f88. Povodne som
si myslel, ze pouzijem nieco hotove, z coho vytiahnem digitalnu
teplotu, ale cim viac som nad tym premyslal a trochu skusal s
osciloskopom, tak si myslim, ze meranie toho odporu bude asi
najschodnejsia cesta. Na to tych 20m kabla snad nebude mat vplyv, teda
bude snad stacit len 2ks vhodnych transilov.

Este jedna poznamka na temu wifi vs. kabel. Aj kabel vyzaruje ako ta
wifi, akurat na to treba pamatat pri bastleni. Myslim, ze na HaD.com
bol taky projekt s raspberry pi a kablom, kde to cele demonstrovali a
chlapci za velkou mlakou sa dovolali kamsi do unie... Jo radioamateri.
:)))  Takze aj pri kabloch treba na to pamatat.

Takze tolko mojich zopar postrehov z bastlenia a merania teploty.
Viem, ze tu je zopar expertov, ktory sa meranim teploty profesionalne
zivia, potom je tu zopar nadsencov do arduino-rieseni a ja by som
chcel byt cosi medzi tym, ani nie vela hw ani nie vela sw...

PS. v mojom okoli mam tak odhadom do 20 wifi-n...