Prehravani zvuku z MCU

Jaroslav Lukesh (seznam IMAP) lukesh na seznam.cz
Pondělí Leden 23 14:27:27 CET 2017

Je to USB modulace. Mám chrchláky do 65kHz z doby kdy nám zdechla kočka a
musel jsem řešit hlodavce před nástupem zimy, tak to s nima zkusím.

Co se týče generování zvuku, tak si ho nasyntetizujte v tom arduinovém Mozzi
syntezátoru. Pro mini je 2x3x0,5cm a ovládat to můžete klidně servo
signálem. To vytvoření zvuku je jednodušší, než myslíte.

Udělejte si jeden synth s kroutítkama, na něm si vyzkoušejte zvuky a hodnoty
kroutítek vyčtete přes sériák a do druhého to dáte natvrdo - až na kmitočet,
který se řídí servem.

----- Původní zpráva -----
Od: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 23. ledna 2017 13:47
Předmět: Re: Prehravani zvuku z MCU

> Ahoj,
>
> Sleduji tady ty bezvadné rady, tak se mi d toho moc nechce zasahovat, ale
> snad jako námět na zamyšlení - vláčkoví modeláři používají ozvučení
> digitálních lokomotiv už nějaký ten pátek, už jsme o tom přečetli a
> napsali
> nějaký ten článek a už jsme prošli nějakou tu slepou uličku.
>
> Takže už víme, že z jednoho samplu celé spektrum dieselového motoru
> neuděláš. Používáme tak 8 hladin a k tomu ještě přechody.
> Jako výstup používáme PWM a k tomu calss D zesilovač.

Zdravím,
  tyto ozvučené mašinky už jsem několikrát slyšel i na živo a přijde mi
docela
úsměvné, že zvuk se snaží být opravdu věrný, ale v tom maličkém modýlku je
vyzařován buďto nějakým piezo či nevím jakým měničem, že to zní jako -
s odpuštěním - moucha ve škatulce :-). To nejdůležitější - basy - tomu
samozřejmě naprosto chybí a celý ten zvuk to značně deklasuje...
  K uvedené problematice mám ale tento dotaz: Kdysi jsem četl o revoluční
metodě reprodukce zvuku, vycházející z principu vysílání dvou ultrazvukových
signálů - jednoho v podobě čisté nosné a druhého s nejméně jedním postranním
pásmem amplitudově modulovaného užitečného signálu. Nevím, proč byly
vysílány
odděleně. V uchu ale mělo dojít díky jeho nelinearitě k demodulaci a zvuk
měl být slyšitelný v plném frekvenčním rozsahu. Prý se to používalo už
kdesi v muzeích, kde jste přišli k exponátu a uslyšeli jste výklad, který
už o metr dále díky extrémní směrovosti toho ultrazvuku nebyl slyšitelný.
Neexistuje už něco na této bázi komerčně dostupného ? Kdyby mi někdo
ukazoval
startující mašinku velikosti N a ona by generovala takový zvuk, tak to by mi
asi opravdu odpadla čelist, ikdyž by nemusel být nějak extrémně hlasitý
:-)..
  Zdraví Pavel