CRI

burdal1 na post.cz burdal1 na post.cz
Pátek Leden 6 16:12:55 CET 2017

Ano. CRI čím vyšší, tím lepší. I když ono vlastně jak se to vezme. Máte
několik různých referenčních barev a zkoumá se, jak daleko v barevném
prostoru máte tu barvu osvětlenou zkoumaným zdrojem od té barvy osvětlené
referenčním zdrojem (referenční zdroj je pro nižší teploty tepelný zářič a
pro vyšší denní světlo). Pro všechny ty referenční barvy spočítáte ty
odchylky, nějak to posčítáte (ten vzorec byl myslím nastavený tak, aby pro
nějakou historickou výbojku vycházelo CRI 50) a vypadne vám CRI. Takže ano,
pokud chcete vidět barvy tak jako pod žárovkou, resp. na denním světle tak
vyšší CRI je lepší. Pro nějaké extrémnější barevné teploty to ale přestává
fungovat.
Neonky to jsou zářivky? Já to znám jen jako rybičky. Běžná 8xx zářivka má
index podání barev těch 80. LEDky ve většině svítidel co jsem měl v ruce >85
(Měříme pro různé české výrobce svítidel. Použité ledky převážně osram,
samsung). Účinnost LEDek dneska nechává zářivky daleko za sebou, ale to vás
asi netrápí.
LEDky mi dneska pro osvětlení místnosti smysl dávají. To mi spíš trvání na
zářivkách mi pripadá jako pozérské zpátečnictví, než že by bylo prosazování
LED nějaké frikulínství.

L.

---------- Původní zpráva ----------
Od: balu <balu na k-net.fr>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 6. 1. 2017 13:23:59
Předmět: CRI

"nech trochu zmenime subject od ultrazvukovych trubiek a platieb za istic :-
)

Potrebujem si vybrat svietidla do labaku (asi 50m^2). Teraz su tam
neonky a okrem toho, ze su velmi stare s vytecenymi kondenzatormi s nimi
nie je nic zle. Ludia sa mi snazia nahovorit, ze pokial tam nedame LED
osvetlenie tak sme totalne zastarali :-)

Takze ako si vybrat farebnu teplotu z katalogu, ked svietidlo nemam
moznost vidiet v prevadzke? Pisu CRI >80. Vyssie cislo znamena lepsie?
Rad by som sa vyhol tomu hnusnemu studenemu svetlu ako mali usporne
ziarivky.

b.