trubka jako zvukovod

Čtvrtek Leden 5 11:23:12 CET 2017

Neznám ardurino a nevidím důvod se s tím zabývat. Ale k tomu
programování - i když ani já se nepovažuju za programátora. V dávnověku
jsme začínali s 8 bitovým počítačem Sapi1 od Edy Smutného. Řídili jsme s
tím měření kapacity baterek, současné zařízení je tady
http://piknymburk.cz/merbat.html
Kolega psal program v basicu a hned ze začátku mu bylo jasné, že v tom
nejde všechno. A tak nakonec basic volal ze svého assemblerského
programu. V asm se ovládaly periferie, přerušení a vůbec všechno, kde
záleželo na čase. Basic dělal výpočty, tisknul na tiskárnu. Když jsme
přešli na céčko a na procesory 51, kombinovali jsme zase céčko a asm.
Kolega programátor psal ty svoje velké, stylově čisté strukturované
programy, ale když potřeboval třeba ovládat převodník, neměl tušení o
nějakém časování. Tohle jsem mu musel napsat já v assembleru. Jemu
nejvíc vyhovuje psát programy pro PC. Paměť nekonečná :-) o rychlosti
procesoru taky nemusí přemýšlet. Pak někde na lince visí nějaký MCU a
ten dělá to, co v PC nejde.
Když jsem ze starých 8051 přešel na Silabsy, nedokázal jsem v tom jejich
vývojovém prostředí rozchodit, aby spolupracoval program v C a v asm. Je
to nějaký problém, který se na jejich fóru řeší už dlouho. Kolega má už
dost starý překladač + vývojové prostředí Keil a tam to chodí. Nakonec
jsem si uvědomil že
1. počet strojových cyklů některých instrukcí je proměnlivý a přesné
časování s tím stejně neudělám
2. procesory jsou tak rychlé, že časovat něco počítáním strojových cyklů
vlastně nepotřebuju a stačí to slušně (tedy nestylově) napsat v céčku.
Ardurino má (alespoň co podle různých pomluv vím) nějaký hodně
neefektivní překladač a nejde s ním všechno. To je daň za jednoduchost.
Ale v průmyslu se používají PLC a ty na tom asi taky nebudou líp, spíš
hůř. Když zase jiný kolega pomocí PLC řídil lokomotivu, nedokázal s tím
na 300 Hz udělat PWM pro řízení trakčního dynama. Tohle jsem mu taky
musel dělat s MCU. Myslím že i ardurino má své místo na světě, jen s tím
holt nejde všechno.
Anděl