Re: OT: Úroveň školství, Was: skolske chemicke pokusy

Marek Coufal marouncz na gmail.com
Středa Únor 8 21:48:49 CET 2017


A ještě mám náladu se podělit o jeden příběh vykazující o úrovni školství:

1.) Mám kamaráda, který je teď na střední, elektro a je na druháku. Vždycky
mě zajímalo, když jsem se s ním potkal, co dělali ve škole. No a po těch
dvou letech vůbec nic neumí. Když mi jednou říkal, že chtěl postavit
blikač, tak to byla katastrofa, natož aby se ve škole něco naučili, když
jsem mu říkal co je to 555, říkal, že to nikdy neslyšel, vypočítat odpor do
báze tranzistoru, aby spínal LEDku tak neumí. No a ARD**** mu leží v
šuplíku a ani ten blbej yxampl s blikáním LEDky na 13 nenahrál. A to je prý
nejlepší ve třídě.


2.) Mám bratra, který studuje ne FEKTu, prvním rokem a jednou přišel za
mnou s tím, že potřebuje poradit. Chěli s kámošem(3. rok na FEKTu) vymyslet
takovou věcičku pro autíčko, že ve tmě se budou automaticky zapínat světla.
Samozřejmě je napadlo použít fotorezistor, ale nenapadlo je, jak to
zapojit, jediné co udělali bylo něco s tranzistorem, jenže oni chtěli buď
svítí, nebo nesvítí a s tím tranzistorem jim to přecházelo. Tak jsem jim
řekl, ať použijou operák, jako comparator, že když to zadají do googlu, tak
tam je kvanta podobnbých schémat. Bratr, ten nevěděl vůbec co to je a
člověk, kterej bude mít za pár let titul řekl, že o operáku se budou učit
příští rok.
Tak jsem jím trochu osvětlil jak operák v tomto zapojení funguje a úspěšně
našel schéma na googlu, jak zapojit 386ku.
A byla to obrovská spokojenost.


A potom se tomu s Petrem smějeme, že kdo jiný by těm vysokoškolákům
poradil, než 14-ti leté děcko :-)


Takže takováhle je úroveň školství, člověk se nic nenaučí, pokud ho to
nebaví a nezaplňuje tím celej volnej čas.

Marek

Dne 5. února 2017 23:23 zu1234 <zu1234 na seznam.cz> napsal(a):

> Dovolil bych si přispět jedním, asi podobným, pohledem na věc. Myslím, že
> například na tomto místě se scházejí lidé které něco zajímá.
> Určitě je tady i skupina, kterou zajímá snad úplně cokoliv. Kdyby měli jen
> trochu času, vytáhli by mikroskop (který samozřejmě mají) a začal by
> analyzovat lom světla na krovkách brouka.
> Je, podle mne, projevem této doby, že se dnes škole se setkávají dvě
> skupiny lidí: děti/studenti kteří naprosto nemají zájem o fyzický svět
> okolo sebe. Jsou to sociálně abnormálně zdatní extroverti unášení svým
> vzhledem a konzumními nabídkami.
> A proti nim stojí tlupa tupých ovcí, která má jistotu že nikdy nemůže ve
> svém učitelském povolání vyhořet. Nikdy je to ani trochu nechytlo.
> Ale mohou si s žáky podat ruku v jedné věci: ani oni nemají žádný zájem o
> svět okolo nás.
> Takže vzorečky ano, ale se zápalem podat proč nad Kriváněm vznikne mlha,
> je pod jejich úroveň. Chemie do posledního valenčního elektronu, ale proč
> se autogen jmenuje autogen (když dnes již nic negeneruje), nebo jak byla
> důležitá karbidka pro práci našich dědů? Nic. Hlavně nezabřednou do
> nějakých souvislostí.
> Je prostě nic nezajímá. Nemají to v osnovách. Není to v nich. Nepochopili
> by o čem mluvím, ale vysvětlili by mi, že jsem úplně mimo.
> Co může při setkání těchto dvou skupin? Manažer, ekonom, úředník nebo opět
> stejný učitel.
> Nemůžu pochopit tuto věc: lidský svět je založen (bohužel) na neustálém
> nahrazování novými kusy: vzdělávání je tedy otázka přežití. Ale bere to tak
> někdo?
> Ano, ale jen občas a jen někdo ;-)
>
>
> Dne 5.2.2017 v 20:08 Miroslav Mraz napsal(a):
>
> Je to strukturální problém, který nemá řešení. Potřeba manuální,
>> nekvalifikované práce se s nastupující automatizací neustále snižuje,
>> zatímco stoupá poptávka po kvalifikovaných lidech. Jenže procento jedinců v
>> populaci, kteří jsou schopni a ochotni si potřebné vědomosti a dovednosti
>> osvojit zůstává pořád stejné.
>> Za tohoto stavu snažit se jít pracovat jako pedagog je cesta do pekel.
>> Když to vezmu čistě za sebe - i kdybych měl potřebné pedagogické
>> schopnosti, nemám samo sebou pedagogické vzdělání, což mě v dnešním systému
>> diskvalifikuje. Znalosti z fyziky a potažmo matematiky mám (kromě
>> termodynamiky) na velmi dobré úrovni, je to můj další koníček, ale nemám na
>> to papír, takže to učit nemůžu. A osobně bych to ani dělat nechtěl, protože
>> je něco jiného učit lidi, kteří mají o daný předmět aktivní zájem a zároveň
>> mají i schopnost chápat souvislosti a úplně něco jiného je snažit se nalít
>> vědomosti do někoho, kdo o to vůbec nestojí a i kdyby o to náhodou stál,
>> stejně není schopen zařadit si nové poznatky do nějakého systému, takže ze
>> školy pak maximálně vypadne jedinec se znalostí spousty izolovaných faktů,
>> které mu ale nejsou k ničemu, protože mu chybějí souvislosti. Prostě ta
>> Gaussova křivka rozložení IQ (ať už si pod tím představujeme cokoli) v
>> populaci zůstává furt stejná. Slovy klasika "Zkuste pumpovat slávu do
>> prasete, tak vám nakonec přece jen vybouchne." Vyřeší to roboti. Hrůzná
>> představa světa z Mechanického piana Kurta Vonneguta Jr. se začíná
>> naplňovat.
>>
>> Mrazík
>>
>> Dne 5.2.2017 v 18:58 Martin Locker napsal(a):
>>
>>> Zdravím,
>>>
>>> vzhledem k tomu, že jsem ve školství už přes dvacet let, tak vám musím
>>> dát ve většině věcí za pravdu. Ale zásadní problém je, kde vzít "pořádného"
>>> učitele. A nejen učitele, v okolních firmách zoufale shání použitelné
>>> techniky.
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20170208/9ec6033c/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list