Re: OT: Úroveň školství, Was: skolske chemicke pokusy

zu1234 zu1234 na seznam.cz
Neděle Únor 5 23:23:48 CET 2017


Dovolil bych si přispět jedním, asi podobným, pohledem na věc. Myslím, 
že například na tomto místě se scházejí lidé které něco zajímá.
Určitě je tady i skupina, kterou zajímá snad úplně cokoliv. Kdyby měli 
jen trochu času, vytáhli by mikroskop (který samozřejmě mají) a začal by 
analyzovat lom světla na krovkách brouka.
Je, podle mne, projevem této doby, že se dnes škole se setkávají dvě 
skupiny lidí: děti/studenti kteří naprosto nemají zájem o fyzický svět 
okolo sebe. Jsou to sociálně abnormálně zdatní extroverti unášení svým 
vzhledem a konzumními nabídkami.
A proti nim stojí tlupa tupých ovcí, která má jistotu že nikdy nemůže ve 
svém učitelském povolání vyhořet. Nikdy je to ani trochu nechytlo.
Ale mohou si s žáky podat ruku v jedné věci: ani oni nemají žádný zájem 
o svět okolo nás.
Takže vzorečky ano, ale se zápalem podat proč nad Kriváněm vznikne mlha, 
je pod jejich úroveň. Chemie do posledního valenčního elektronu, ale 
proč se autogen jmenuje autogen (když dnes již nic negeneruje), nebo jak 
byla důležitá karbidka pro práci našich dědů? Nic. Hlavně nezabřednou do 
nějakých souvislostí.
Je prostě nic nezajímá. Nemají to v osnovách. Není to v nich. 
Nepochopili by o čem mluvím, ale vysvětlili by mi, že jsem úplně mimo.
Co může při setkání těchto dvou skupin? Manažer, ekonom, úředník nebo 
opět stejný učitel.
Nemůžu pochopit tuto věc: lidský svět je založen (bohužel) na neustálém 
nahrazování novými kusy: vzdělávání je tedy otázka přežití. Ale bere to 
tak někdo?
Ano, ale jen občas a jen někdo ;-)


Dne 5.2.2017 v 20:08 Miroslav Mraz napsal(a):
> Je to strukturální problém, který nemá řešení. Potřeba manuální, 
> nekvalifikované práce se s nastupující automatizací neustále snižuje, 
> zatímco stoupá poptávka po kvalifikovaných lidech. Jenže procento 
> jedinců v populaci, kteří jsou schopni a ochotni si potřebné vědomosti 
> a dovednosti osvojit zůstává pořád stejné.
> Za tohoto stavu snažit se jít pracovat jako pedagog je cesta do pekel. 
> Když to vezmu čistě za sebe - i kdybych měl potřebné pedagogické 
> schopnosti, nemám samo sebou pedagogické vzdělání, což mě v dnešním 
> systému diskvalifikuje. Znalosti z fyziky a potažmo matematiky mám 
> (kromě termodynamiky) na velmi dobré úrovni, je to můj další koníček, 
> ale nemám na to papír, takže to učit nemůžu. A osobně bych to ani 
> dělat nechtěl, protože je něco jiného učit lidi, kteří mají o daný 
> předmět aktivní zájem a zároveň mají i schopnost chápat souvislosti a 
> úplně něco jiného je snažit se nalít vědomosti do někoho, kdo o to 
> vůbec nestojí a i kdyby o to náhodou stál, stejně není schopen zařadit 
> si nové poznatky do nějakého systému, takže ze školy pak maximálně 
> vypadne jedinec se znalostí spousty izolovaných faktů, které mu ale 
> nejsou k ničemu, protože mu chybějí souvislosti. Prostě ta Gaussova 
> křivka rozložení IQ (ať už si pod tím představujeme cokoli) v populaci 
> zůstává furt stejná. Slovy klasika "Zkuste pumpovat slávu do prasete, 
> tak vám nakonec přece jen vybouchne." Vyřeší to roboti. Hrůzná 
> představa světa z Mechanického piana Kurta Vonneguta Jr. se začíná 
> naplňovat.
>
> Mrazík
>
> Dne 5.2.2017 v 18:58 Martin Locker napsal(a):
>> Zdravím,
>>
>> vzhledem k tomu, že jsem ve školství už přes dvacet let, tak vám 
>> musím dát ve většině věcí za pravdu. Ale zásadní problém je, kde vzít 
>> "pořádného" učitele. A nejen učitele, v okolních firmách zoufale 
>> shání použitelné techniky.
>>
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list