Re: OT:Úroveň školství, Was: skolske chemicke pokusy

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Únor 5 18:35:15 CET 2017

Když už jsme u toho školství, odborná úroveň pedagogického sboru
postupně opravdu klesá. Za našich mladých let by bylo něco podobného
nemyslitelné, fyzikář s takovými neznalostmi by na ústavu nevydržel
(učit, ředitelovat ano) ani kdyby měl bráchu na ÚV KSČ.
Nedávno jsem našel na půdě jeden díl nějaké encyklopedie z roku 1934.
Dal to dohromady tým gymnaziálních profesorů, zřejmě byla za první
republiky ještě v módě osvěta. Tak jsem se bavil tehdejšími představami
o stavbě světa (v té době byl z "elementárních" částic znám jen proton a
elektron). Ale úsměv mi zamrzl, když jsem se dostal až k celkové stavbě
vesmíru. Ten člověk co to psal znal dost podrobně Einsteinovu obecnou
relativitu, patrně z Eddingtonovy práce, věděl, že statický model je
špatně, cituje z Lemaîtrovy práce, která byla obecně dost neznámá -
právě proto se dnes stejný model spojuje spíš se jménem pana Friedmanna
(Friedmann–Lemaître–Robertson–Walker metrika). To jsou vše věci, které
se běžně neučí ani na vysoké škole pro relativní matematickou náročnost.
A tehdy asi nešlo prostě opsat článek z populárních časopisů, všechno
musel ten profesůrek z gymplu nastudovat z cizojazyčné odborné
literatury. Klobouk před ním dolů.

Mrazík