Trakcni baterie - zivotnost

hwnews konference hwnews na cncnet.info
Středa Srpen 16 11:46:02 CEST 2017


jak se budou tvarit baterie naopak na to, kdyz je budu drzet vetsinu casu
na cca 13.8V (u 6clanku) - respektive doporucite jinou hodnotu? tema se me
tyka, ale u me je to tak, ze solar bude pres tyden (kdy na lodi nikdo
nebude) drzet valnou vetsinu casu na nejakem napeti a valna vetsina energie
se bude palit nekde jinde (zrejme v bojleru s TUV)

momentalne to ted tak na lodi vypada, nebot tam neni v podstate zadna
spotreba krome alarmu - takze kdyz tam prijdu vidim baterie na 13.8V a
zbytek palim v zarovkach

jake baterie (vrla, get, klasika) by mely mit nejdelsi zivotnost?

RV

Dne 16. srpna 2017 11:17 Kručinský Ladislav <ladislav.krucinsky na linde-mh.cz>
napsal(a):

> Na ten článek jsem taky narazil při pátrání po nějakých informacích a
> velmi mně překvapila tabulka životností... Myslím si, že je to nesmysl.
> Trakční baterie mají životnost danou dvěma základními faktory a to je
> provozní teplota (10 - 55°C je povolená, 30°C nominální) a vybíjecí proud.
> Pokud se nějaký výrobce odváží uvést životnost baterie v cyklech, pak se
> jedná o cyklus vybíjení proudem I5 při teplotě 30°C do dosažení 80%
> zbytkové kapacity a nabíjení  doporučenou charakteristikou (IUIa) do
> dosažení znaků nabití .
> Praktický provoz je na hony vzdálen těmto laboratorním podmínkám proto
> našim zákazníkům radíme ať na údaj o cyklech zapomenou a řídí se zdravým
> rozumem. Baterie se ničí ponecháním ve vybitém (i jen částečně) stavu -
> dochází k nevratné sulfataci a mechanickému poškození elektrod. Takže pro
> trakční baterii v málo intenzivním provozu (teoretické vybití do 20% DOD za
> týden a více)  by se měla baterie bez ohledu na stav vybití dát do 100%
> nabít co druhý den jenže to naráží na lichý počet dní v týdnu nebo
> pracovním týdnu a tím na nekázeň obsluhy. Osvědčilo se nám doporučovat
> režim "manželský sex": nejméně ve středu a v pátek dát na nabíječ a dobít
> do plna. V pátek nechat na nabíječce až do pondělí - většina nabíječů (těch
> lepších - vysokofrekvenčních) zařadí po nějaké pauze po ukončení hlavního
> nabíjení ještě takzvané vyrovnávací nabíjení - malý proud (<5A/100Ah)
> kterým se dotáhnou na 100% články kterým ještě trochu chybělo a ty které už
> byly na 100% decentně bublají ale neuvaří/nepřehřejí se.
> Jinak máme zkušenost s tím, že trakční baterie v intenzivním provozu
> (několikrát týdně vybití 20% DOD a nabití do plna) u zákazníků kteří
> nezanedbávají jejich údržbu (dolévání vody, čistota, konzervace pólových
> nástavců a spojek, dodržování max. teploty) vydrží i více než 6 let.
> Když se vrátím k původnímu tématu: obávám se, že trakční baterie na lodi
> (tedy pokud neslouží k trakci - pohonu) není provozována zrovna v ideálním
> režimu co se týče udržování v nabitém stavu. Neuvádíte ale žádné detaily
> (jakým režimem se vybíjí, jak se nabíjí, jaká je teplota, o jaké baterie se
> jedná (VRLA, GEL, normální)).
> Pokud máte zájem pošlu vám nomogram na ODHAD životnosti trakční baterie s
> tekutým elektrolytem, který se používá, když se zákazník ptá. Většinou
> skončíme na tom, že stejně není schopen odhadnout (udržet) střední teplotu
> a je problém stanovit i střední vybíjecí proud.
> Zdravím
> Ladislav Kručinský
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Simek
> Sent: Tuesday, August 15, 2017 9:03 PM
> To: HW-news
> Subject: Re: Trakcni baterie - zivotnost
>
> On Tue, 15 Aug 2017, Michal Gregor wrote:
>
> > Zdravim,
> > znamym odesly drahe baterie na lodi.
> > Nasel jsem clanek na tema zivotnsoti:
> > https://www.battery-import.cz/trakcni-baterie-navod/
> > Plati pocet cyklu v clanku? Je to opravdu tak malo?
>
> Tot otazka - ta tabulka je takova divna nebot pri vybijeni 10% mate behem
> 1800 cyklu mene vydane energie nez pri vybijeni 30% a 700 cyklech :-)
> Takze to bude spis neco "ilustrativniho" nez realita. Ale obecne je pro aku
> problem kdy zustava dlouho vybity, takze bude urcite rozdil kdyz jej temer
> vybijete a hned zase nabijete nez kdyz je vybijite dlouho az nadoraz, takze
> ve vybitem stavu zustava dele.
>
>
> > Michal Gregor
>
> *------------------------------------------------------------------------*
> |                          Petr Simek   APS JU                           |
> |                             psimek na jcu.cz                              |
> *------------------------------------------------------------------------*
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20170816/b8e692b5/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list