[MECH] Brzdění motorem

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Úterý Srpen 1 11:56:47 CEST 2017


Z dlouhého kopce se zásadně jezdilo s vypnutým zapalováním, aby se šetřil 
benzín (nemá to posilovače). Brzdí se ostře, pulsně, vyýžívá se efektu, že 
vyšší teplota se rychleji uchladí, protože při stálém mírném brždění spálíte 
brzdy jako ti s těma žlutýma trabantama (takový naivky). Dvoutakty vůbec 
brždění motorem nemají rády kvůli tomu jak "skotačí" - klikovka dostává 
zabrat, je potřeba u brždění jiný předstih. Ale je fakt že s Trabošem jsem 
nejezdil, tam se předstih nastavoval automaticky, tak možná trabík to má 
jinak.

Pokud u 2T čekáte douhé sjezdy, zvedněte mazání na aspoň 1:20. Pod kopcem 
pak dolejete benzín z kanystru a tím ho zředíte.

Já mažu i 4T, ale kvůli katalyzátoru jenom 1:1000, jezdím většinou trasy 
50km, to se vypálí. Pro rýpaly - byl jsem s tím tak i na technické a je to 
poměr oleje, který je u drahých "aditiv". Motor je výrazně tišší, na 
technické mi to pochválili (emise skoro poloviční než co píše výrobce, ale 
to je zas jiný tuning, ale legální - nadlouho - kdyžtak někde pokecáme).

Zničené auto podřazením na dálnici mi před lety soused postavil za barák a 
rok mi trvalo než jsem ho přiměl aby to dal pryč.

Myslel jsem že Diesely škrtící klapku sání nemají?

Měřič spotřeby paliva doporučuji, jenom vzhledem k principu "měření" (spíš 
výpočtu) spotřeby není žádný přesný, musíte ho doladit podle svého motoru, 
ale orientačně to stačí. Mě ukazuje vcelku přesně kolem 0-10°C (resp. 
kalibroval jsem to v okolí těchto teplot dle tankování), když je tepleji, 
tak sice na něm vidím, že spotřeba je menší, ale ona je menší ještě víc než 
kolik to ukazuje, naopak v hlubokých mrazech je spotřeba o něco větší, než 
ukazuje - rozdíl je až čtvrtlitr, ve vedrech ještě víc (sání >30°C).

Při jízdě s měřičem pak vidíte, kdy šlapete na plyn zbytečně - dániční 
rovinka a ukazuje 5,5, tak pomalu ubírám až na 4,2 a furt to jede stejně 
rychle, jenom tišeji. Divné je že služební auto s mnohem lepší aerodynamikou 
(jen těžší asi o 300kg) a diesel měl skoro 2x větší větší spotřebu než já s 
benzínem a že jsem se fakt snažil. Jiný diesel - dodávka měl tak krátký 
plyn, že u něj v podstatě šlo jezdit jen stylem ON-OFF, tempomat jsem 
nevěděl jak použít, naštěstí jsem s tím nejel moc daleko. Vyplatí se rozjet 
auto a pak dlouze plachtit na volnoběh, pokud to prázdná silnice dovoluje.


----- Původní zpráva ----- 
Od: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 1. srpna 2017 10:50
Předmět: Re: [MECH] Brzdění motorem


Zdravím,

> Díky za vysvětlení. Zní to logicky. Jen jsem nečekal, že má motor tolik 
> vlastních ztrát.
>
> Předpokládám, že zvýšením otáček (podřazením) se ztráty zvyšují. Proto je 
> větší účinek brzdění na nižší stupeň.
> Pro motor by měly platit stejné maximální otáčky při brzdění jako při 
> "aktivním" provozu?

Rozhodně ne pro každý motor! Vzpomínám na Trabanta, v němž jsem projezdil
dětství a jinošství :-). Tam se nějak moc brzdit motorem nedoporučovalo,
neboť nebyl tou dobou mazán (nedostatek směsi paliva a tedy i oleje) a při
delším brzdění zejména na vyšších otáčkách by se mohl zadřít.
Proto měli Trabanti i tzv. volnoběžku na 4. rychlostní stupeň - po uvolnění
plynového pedálu vypadly ze záběru a otáčky jim klesly na volnoběh. Tedy
pro brzdění se muselo podřadit na 3. či nižší RS, ale řidič musel mít
na paměti problém s mazáním a pro opravdu dlouhé brzdění se doporučovalo
občas opatrně vypnout zapalování a prošlápnout plyn, aby se to promazalo.



Další informace o konferenci Hw-list