RE: [MECH] Brzdění motorem

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Úterý Srpen 1 10:54:48 CEST 2017


Za cias ked som si kupoval prve auto platilo prave
ze na dieseli som musel davat pozor ked bol na ceste sneh
pretoze proste ubratie plynu dokazalo dostat auto do vyvrtky
co sa u benzinov nedialo. ale doba pokrocila motory su konstrukcne inde
len nechapem preco to brzdene nefunguje aj u dieselov - klapka je tam takisto
ako v benzine. u hybridov sa dokonca energia rekuperuje takze je to uplne o niecom inom

j.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Troller
Sent: Tuesday, August 01, 2017 10:03 AM
To: HW-news
Subject: Re: [MECH] Brzdění motorem

Zdravím,

> Pěkný článek je na wikipedii:
> 
> https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_brzda

Ale ten se bohužel týká jen dieselů a velkých motorů, kde se používají přídavná zařízení tam popsaná k aktivnímu zvýšení brzdného účinku.

Jisté je, že máme jak dieselové, tak benzínové auto a to benzínové brzdí motorem nesrovnatelně více než to dieselové. Je to asi tím, že ten diesel nemá škrticí klapku a stále jím prochází stejné množství vzduchu, zatímco ten benzín si škrticí klapku uzavře a tedy skutečně vytváří v sacím potrubí podtlak (na čemž jsou založeny i jednoduché měřáčky "progress metry") a tím tedy pak vzniká síla potřebná během sacího cyklu k překonání podtlaku. Na té škrticí klapce, kterou samozřejmě část vzduchu stále prochází, dojde k expanzi a tedy i k ochlazení nasávaného vzduchu, což by mohlo do jisté míry kompenzovat zvýšení teploty motoru v důsledku mechanického tření díky vyšším otáčkám.

Zdraví Pavel

> 
> P.K.
> 
> Dne 1. srpna 2017 9:38 Zdenek <zdej na atlas.cz> napsal(a):
> > Zdravím.
> > O dovolené jsme v Alpách jeli po vysokohorské silnici, kde bylo doporučováno brzdit motorem, aby se nepřehřály brzdy...
> >
> > Přemýšlím, kam se v motoru (benzinovém) ztratí ta energie, která by jinak dokázala po pár km uvařit brzdy. Našel jsem na webu nějaká vysvětlení, že se energie ztrácí tím, že se do válců nasaje vzduch a ten se stlačuje. To se mi nějak nezdá, protože vzduch se sice stlačí, ale v následující části cyklu opět ve válci expanduje na původní objem.
> > Další vysvětlení bylo, že se v sání vzduchu zavře klapka a ve válcích tak během sání vzniká podtlak. Jenže stejně jako u předchozího vysvětlení mi vychází, že se tlak zase vrátí na původní hodnotu. Tím se akumulovaná energie opět uvolní. Až na nějaké ztráty.
> >
> > Je tedy možné, že by se brzdilo jen pasivními odpory v motoru a převodovce?
> >
> > Z.
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz 
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list