[MECH] Brzdění motorem

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Srpen 1 10:50:50 CEST 2017

Zdravím,

> Díky za vysvětlení. Zní to logicky. Jen jsem nečekal, že má motor tolik vlastních ztrát.
>
> Předpokládám, že zvýšením otáček (podřazením) se ztráty zvyšují. Proto je větší účinek brzdění na nižší stupeň.
> Pro motor by měly platit stejné maximální otáčky při brzdění jako při "aktivním" provozu?

Rozhodně ne pro každý motor! Vzpomínám na Trabanta, v němž jsem projezdil
dětství a jinošství :-). Tam se nějak moc brzdit motorem nedoporučovalo,
neboť nebyl tou dobou mazán (nedostatek směsi paliva a tedy i oleje) a při
delším brzdění zejména na vyšších otáčkách by se mohl zadřít.
Proto měli Trabanti i tzv. volnoběžku na 4. rychlostní stupeň - po uvolnění
plynového pedálu vypadly ze záběru a otáčky jim klesly na volnoběh. Tedy
pro brzdění se muselo podřadit na 3. či nižší RS, ale řidič musel mít
na paměti problém s mazáním a pro opravdu dlouhé brzdění se doporučovalo
občas opatrně vypnout zapalování a prošlápnout plyn, aby se to promazalo.

Zdraví Pavel