nabijaci cip pre li-ion akumulator

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Duben 19 11:52:39 CEST 2017

K nafukování Li-pol teorii neznám, samoohřev zcela vylučuji kvůli
zanedbatelnému samovybíjení, ale praxe je zcela jasná. Všechny plně nabité
se při delším skladování nafouknou. Co ale nevím, je, zda by nebylo lepší je
skladovat vybité. Nabití moc dlouho netrvá, prostě bych nenabíjel po lítání,
ale před. Asi to zkusím. Ví tu někdo o důvodu proč ne?
Další možností by bylo po lítání nabít třeba na 3,8 a před dobít na 4,2. Ale
to už mi přijde moc komplikované.

Pak jsou dva všeobecné problémy, které vedou k protichůdným požadavkům:

1. Cyklická životnost: Každý akumulátor se nabíjením a vybíjením
opotřebovává a to tím více, čím hlubší vybíjení bylo. Prostě ten proces není
dokonale vratný a struktura elektrod se časem mechanicky rozpadá. Občas
narazím i na nějaké grafy (naposledy to bylo pro LiFePO4), ze kterých plyne,
že mírné snížení hloubky cyklů vede k dramatickému zvýšení životnosti (u
těch LiFePO4 to byly tuším desetitisíce cyklů místo 0,5-1k při hloubce snad
70 %). Praktická zkušenost s Li-ion v mobilech říká totéž - děti co telefon
vybijí za den potřebují novou baterku za rok, což +/- odpovídá výrobci
deklarované životnosti 300-400, mě všechny baterky v mobilech vydržely celou
životnost telefonu.

2. Amorfní vs krystalické struktury: Když budeme aku málo vybíjet a pečlivě
co nejčastěji dobíjet, aby nenastal problém 1, jednoho dne zjistíme, že má
nepoužitelně velký vnitřní odpor a i přes skoro nominální kapacitu je na
vyhození. Důvod je ten, že když nabíjíme plně vybitý článek, rostou v něm
amorfní struktury, protože je to rychlejší, než krystalizace. Když ale aku
udržujeme plně nabitý, amorfní struktury přecházejí na krystalické, protože
je to energeticky výhodnější. Protože při vybíjení se přednostně rozpouštějí
amorfní a při malém vybití nevznikne důvod rozpouštět krystaly, postupně
takto roste procento krystalizace. Krystaly mají malý povrch a špatný
kontakt s elektrodou, takže roste Ri. Konečná fáze je vlastě zas mechanická
destrukce: Místo amorfních struktur na celém povrchu elektrod je všude
hromada krystalů, které se při vybíjení od elektrody odpojí a už vybít
nejdou.

Závěr je tedy ten, že by se mělo co nejčastěji dobíjet kvůli 1, ale občas
pořádně vybít kvůli 2. Zákazníkům obvykle doporučuji vybití 1 za měsíc, nebo
alespoň několikrát do roka.

Občas zjistím, že jsem telefon už dlouho pořádně nevybil, tak vybíjím ještě
důkladněji: Nejdřív pustím třeba youtube a nechám hrát než to zarazí kvůli
vybité baterce. Pak hraju hry, než to zase zarazí. Pak ho nechám dovybít již
jen běžným používáním. Vybitý nechám uležet, znova zapnu (pokud nejde,
připojím na nabíječku, ale po zapnutí ji zas hned odpojím) a nechám zas až
do stádia, kdy se vypne (tahle část procesu při novém telefonu k ničemu
nevedla, vypnul se znovu po pár minutách, teď po několika letech již při
dalším kroku vydrží dobu srovnatelnou s uležením - i několik hodin).

Občas taky zjistím, že jsem telefon již víc než týden nenabíjel:-)

PH