Re: Výběr vhodného frekvenčního měniče

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Duben 4 21:21:51 CEST 2017

Na rozdíl od široce zaužívané (nesprávné) praxe se měniče vybírají nikoli
podle výkonu, ale podle proudu.
"Výkon" totiž u měniče nic neznamená. Dva motory se stejným výkonem
mohou potřebovat pro svůj plný výkon dost rozdílný proud.

Vaše aplikace to sice asi striktně nepotřebuje, ale určitě už bych dneska
nekupoval skalární měnič, zásadně jen vektorový.
Je dobré si pohlídat, aby měnič měl nějaký panel pro možnost programování.
Výhodou je možnost připojit se k němu taky přes RS485, např. Modbusem.
Přece jen na velké obrazovce se ladí parametry poněkud pohodlněji než
klováním do 2-4 tlačítek. Navíc si po nastavení měniče můžete konfiguraci
uložit a pří případném výpadku EEPROM nebo výměně za jiný kus
stejného měniče ji tam snadno nasypat zpět.

Potenciometr přímo na měniči člověk většinou nevyužije, v praxí bývá
lepší pověsit potenciometr na drát a dát ho třeba ještě s tlačítky start
a stop
někam uživateli po ruce (měnič je pak někde schovaný přes bordelem,
stříkající vodou, emulzí, šponama atd.).

Ještě je rozdíl, jestli měnič obsahuje filtr nebo ne. V neprůmyslovém
prostředí se filtr celkem hodí.

Slušný měnič v dnešní době umí rozsah aspoň 0-400 Hz, většinou pak až
do 500 Hz (nad 550 Hz je regulatorní omezení, aby se to nedalo zneužít
v Iránu pro pohon rychloběžných odstředivek pro separaci U235/238).
Je dobré, když měnič umí nastavit více spínacích frekvencí, třeba v rozsahu
4-16 kHz. Některé motory jsou u některých frekvencí dost hlučné (pískavé).

Některé měniče mají pak různé šikovné vychytávky, jako třeba jednoduché
PLC přímo v sobě, bezpečnostní vstupy atd.

Mezi měniči jsou docela rozdíly, to zase ne že ne. Můžete si koupit nějakého
Micromastera od Siemense, a pak každé 2 roky kupovat nového. Nebo si
koupíte třeba měnič Fuji, a ten pak můžou používat ještě děti vašich dětí.

Nechci napovídat, ale bezvadný 8A měnič Fuji Ace  (odpovídá motoru
cca 1.5 kW) se dá koupit za cca 4800 Kč + DPH.

PL